Materiały konferencyjne SEP 2022

– Norma EN 303 – 5: 2021 (Część 5: Kotły grzewcze na paliwa stałe z ręcznym i automa- tycznym zasypem paliwa o mocy nominalnej do 500 kW – Terminologia, wymagania, badania i oznakowanie.) – Rozporządzenie Delegowanej Komisji (UE) 2015/1187 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w spra- wie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesie- niu do do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe. – Rozporządzenie MIiF z dnia 01.08.2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe, Dz.U.17.1690). – Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 lutego 2019 r., Dz.2019.363 oraz z dnia 31.12.2019 r., Dz.2019.2549 zmieniające rozporządzenie w spra- wie wymagań dla kotłów na paliwo stałe. Określają one wprost wymogi dotyczące konstrukcji kotłów grzewczych, jak i paliw sta- łych. Rozporządzenie Ministra Energii z dnia 27 września 2018 r. w sprawie wymagań jako- ściowych dla paliw stałych definiuje wymagania dotyczące granicznych zawartości popiołu, siarki, zawartości podziarna, zawartości nadziarna, zawartości wilgoci całkowitej oraz wartości opałowej paliwa. Odnosi się ono zbiorczo dla węgla kamiennego, jak i brykietów oraz peletów zwierających min. 85% węgla kamiennego określonego sortymentu. Zapis dotyczący miałów obowiązywał jedynie do 30 czerwca 2020 roku. W praktyce oznacza to, że od 1 lipca 2020 roku obowiązuje zakaz sprzedaży miałów z węgla kamiennego dla gospodarstw domowych oraz kotłów o mocy poniżej 1 MW. Zakupu mogą dokonać jedynie podmioty, które przekażą dostawcy zaświadczenie potwierdzające prowadzenie instalacji spalania o mocy nominalnej co najmniej 1 MW, lub dokument potwierdzający prowadzenie działalności polegającej na sprze- daży paliwa stałego [1]. Wynika więc, że w pewnym sensie miał węglowy stał się odpadem. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/12/WE z dnia 5 kwietnia 2006 r. o odpadach wprost informuje, że składowanie odpadów jest ostatnią i najmniej pożądaną formą ich zagospodarowania. Ponadto, w kraju od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje zakaz składowania odpadów o wartości opałowej przekraczającej 6 MJ/kg. Z tego względu, celowym wydaje się dążenie do zagospodarowania odpadów na cele energetyczne [2,3]. 2. SYTUACJA W POLSCE W Polsce od 1 lipca 2021 została uruchomiana Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB). Baza powstała przy współpracy m.in. Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego z wła- dzami regionalnymi i lokalnymi oraz innymi instytucjami zaangażowanymi w poprawę jakości powietrza z całej Polski. Każdy właściciel budynku mieszkalnego lub niemieszkalnego do 30 czerwca 2022 roku zobligowany jest do podania informacji o używanych i posiadanych urzą- dzeniach grzewczych. Na tej podstawie powstanie rzetelny obraz informujący o posiadanej infrastrukturze w kraju. Niemniej już teraz można ocenić, że do powstawania zjawiska niskiej emisji w ok. 50% przyczyniają się kotły na paliwa stałe służące do wytwarzania ciepła, pozo- stałe źródła to transport, rolnictwo, energetyka i emisja przemysłowa [4,5]. W wyniku niskiej emisji, do powietrza uwalniane są m.in. : CO 2 , CO, SO 2 , NO x , WWA, pyły zawieszone, a także niektóre metale ciężkie. Zanieczyszczenia te gromadzą się w bliskim otoczeniu ich powstawa- nia, a przy określonych warunkach atmosferycznych tworzą warstwę smogu, zwykle obserwo- waną w zwartej zabudowie mieszkaniowej. Z tego względu od kilkunastu lat prowadzone są działania w kraju i na świecie (legislacyj- ne, badawczo-rozwojowe i techniczne), których celem jest stopniowe odstępowanie od paliw

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3