Materiały konferencyjne SEP 2022

Droga przechodząca nad linią kolejową jest dwujezdniowa, w związku z czym każdy wia- dukt przeprowadza nad przeszkodą jedną jezdnię. Droga ma przebieg równoleżnikowy, więc wiadukty możemy oznaczyć jako południowy i północny. 2.1. Wiadukt południowy W 2002 r. wybudowano obiekt żelbetowy o konstrukcji płytowo-belkowej, jednoprzęsłowy o rozpiętości przęsła 22,0 m z obustronnymi wspornikami o długości 5,5 m. Długość ustroju nośnego wynosi 33,0 m a długość całkowita obiektu, wraz ze skrzydełkami 42,1 m. W przekro- ju poprzecznym w rozstawie 7,0 m występują dwa dźwigary o wysokości 1,67 m (w osi pod- parcia) i szerokości 2,3 m. Zastosowano dwie poprzecznice skrajne ograniczające nasyp, dwie podporowe oraz jedną przęsłową. Od strony nasypu poprzecznica ma wykształcony wspornik do oparcia płyt przejściowych. Płyty przejściowe na każdym końcu wiaduktu ukształtowano w postaci 12 szt. belek o szerokości 1 m i długości 4 m. Z jednej strony wsparte są przegubowo na wsporniku poprzecznicy ustroju nośnego, z drugiej zaś wspierają się na nie- zależnym fundamencie zagłębionym w nasypie drogowym. Końcówki płyt posiadają ostre za- kończenie, aby ułatwić przemieszczenia w przypadku poziomych deformacji terenu. Po obu stronach obiektu wykształcono skrzydła połączone monolitycznie ze skrajną poprzecznicą, które utrzymują nasyp drogowy. Ustrój nośny wspiera się na podporach poprzez łożyska soczewkowe. Z uwagi na szkody górnicze zastosowano typowy dla terenów górniczych system łożyskowania, który zapewnia swobodę przemieszczeń kinematycznych przęsła względem podpór w zakresie: e x = ±300 mm (wzdłuż osi podłużnej wiaduktu) oraz e y = ±40 mm (wzdłuż osi poprzecznej). Podpory wiaduktu stanowią filary zaprojektowane w formie ramy składającej się z dwóch słupów o przekroju prostokątnym 1,2 x 1,4 m i wysokości 9,0 m połączonych ryglem o wymia- rach 1,2 x 1,4 m. Słupy zamocowane są sztywno w ławach fundamentowych o wymiarach 4,0 x 1,2 x 12,8 m. Obiekt posadowiony jest bezpośrednio, na poduszce piaskowej. Pod fundamen- tami wykonano wymianę gruntu w skrzyniach wykonanych ze ścianek szczelnych, które zosta- ły pozostawione w gruncie po zakończeniu budowy. Rys. 1. Wiadukt południowy – widok ogólny od północy Figure 1. Southern viaduct – general view from the north

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3