Materiały konferencyjne SEP 2022

2.2. Wiadukt północny W 2013 r. w odległości niecałych 10 m od wiaduktu południowego, w miejscu starego wiaduk- tu wybudowano jednoprzęsłowy obiekt o konstrukcji płytowo-belkowej z dwoma dźwigarami głównymi z betonu sprężonego. Rozpiętość teoretyczna wiaduktu wynosi 32,0 m. Ustrój nośny opiera się na dwóch masywnych przyczółkach żelbetowych o konstrukcji skrzyniowej. Każdy przyczółek posadowionych jest na 8 palach Ø1800. Głowice pali nie są zakotwione w oczepie przyczółka – górna powierzchnia pala została wykończona na gładko, co umożliwia – w razie potrzeby – wzajemne przemieszczenia pali i przyczółka. Rozwiązanie takie było już opisywane w [6] i nie jest to przypadek, gdyż autorem tego rozwiązania był śp. dr inż. Jerzy Śliwka – zało- życiel biura projektów Promost-Wisła, które projektowało zarówno most prezentowany w [6], jak i oba opisywane tu wiadukty: południowy i północny. Widok ogólny wiaduktu północnego przedstawia rys. 4, a przekroje rys. 5 i 6. Rys. 4. Wiadukt północny – widok ogólny od północy (w tle wiadukt południowy) Figure 4. Northern viaduct – general view from the north (in the background the southern viaduct) Pierwotny projekt wiaduktu północnego zakładał zastosowanie 4 łożysk soczewkowych do przeniesienia obciążeń z ustroju nośnego na podpory oraz zabudowy w jezdni dwóch mecha- nicznych 15-modułowych urządzeń dylatacyjnych o możliwości przesuwu dostosowanych do prognozowanych deformacji, tj: ±500 mm w osi podłużnej wiaduktu, ±130 mm w osi po- przecznej oraz ±50 mm przemieszczeń pionowych. Projekt ten w zakresie łożysk i dylatacji zo- stał zmieniony na etapie budowy przez duet Panów Wanecki i Wazowski, którzy zaproponowali nietypowe rozwiązanie, a mianowicie układ podwójnego łożyskowania. Na każdym z przyczół- ków zastosowano żelbetowe płyty ruchome o grubości 1,0 m, szerokości 3,0 m i długości odpo- wiadającej szerokości przyczółka. Ustrój nośny oparto na płytach ruchomych za pośrednic- twem czterech łożysk stałych. Z uwagi na fakt, iż obiekt usytuowany jest w dużym skosie, na łożyskach mogą pojawiać się reakcje ujemne. W celu przeniesienia sił odrywających ustrój nośny zakotwiono w płytach ruchomych sześcioma prętami wysokiej wytrzymałości na każdej podporze (pokazane w kolorze niebieskim na rys. 5. Każdą z płyt ruchomych oparto na pięciu

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3