Materiały konferencyjne SEP 2022
Eksploatacje prowadzono z zawałem stropu, ścianami z południa na północ. Sumaryczne obniżenie terenu w rejonie wiaduktów od 2002 r. wyniosło ok. 11 m. Także w przyszłości w tym rejonie planowana jest intensywna eksploatacja górnicza, a suma prognozowanych obniżeń terenu wynosi kolejne 10 m. 4. PORÓWNANIE ROZWIĄZAŃ 4.1. Wiadukt południowy Wiadukt ten od samego początku był monitorowany geodezyjnie w interwałach kwartalnych w zakresie niwelacji oraz odległości pomiędzy podporami. Już w marcu 2003 r. czyli zaraz po rozpoczęciu eksploatacji okazało się, że zdolność przemieszczeń na łożyskach przesuwnych zo- stała wyczerpana. Ponadto kotwy mocujące łożysko stałe do ustroju nośnego zostały ścięte i ło- żysko „stałe” doznało przemieszczenia wzdłuż osi podłużnej wiaduktu o ok. 9 cm. Ponieważ wiadukt znajduje się w środku niecki obniżeniowej, eksploatacja górnicza powoduje zbliżanie i nachylanie się filarów ku sobie. Sumaryczna wartość przemieszczeń na łożyskach (w tym przemieszczenie łożyska „stałego”) wyniosła 39 cm. W takiej sytuacji podjęto decyzję o pil- nym przeprowadzeniu rektyfikacji łożysk. Jednakże eksploatacja górnicza była dalej prowa- dzona, a wpływy sumowały się. W efekcie tego zjawiska w 2006 r. ujawniła się potrzeba po- wtórnej rektyfikacji łożysk. Zakotwienie łożyska „stałego” zostało powtórnie ścięte, i łożysko to przemieściło się o kolejne 12 cm, tak więc sumaryczne przemieszczenie łożyska „stałego” względem jego pierwotnego położenia wynosiło 21 cm. Sumaryczne przemieszczenia na łoży- skach (suma przemieszczeń przed i po rektyfikacji) w 2006 r. wyniosła ok. 59 cm. Po wykona- niu powtórnej rektyfikacji łożysk w grudniu 2006 r. obiekt odzyskał zdolność do przenoszenia kolejnych wpływów eksploatacji górniczej. Łożysko „stałe” nie zostało zakotwione do ustroju nośnego. Zamiast tego wykonano prowadnicę z kształtowników walcowanych ograniczającą ruchy łożyska do przemieszczeń wzdłuż osi podłużnej obiektu (rys. 8). Rys. 8. Prowadnica łożyska „stałego” zamontowana do spodu dźwigara ustroju nośnego Figure 8. The guide of "fixed" bearing mounted to the bottom of the superstructure spar
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3