Materiały konferencyjne SEP 2022

Wiadukt północny, dzięki nietypowemu rozwiązaniu systemu łożyskowania nie sprawia ta- kich problemów eksploatacyjnych jak jego południowy brat. Tutaj także nie ma jednego, wyraź- nie i trwale zdefiniowanego łożyska stałego, ale w tym przypadku był to zabieg celowy i przemy- ślany. Dzięki specjalnie zaprojektowanym urządzeniom można uzyskać funkcję łożyska stałe- go na jednym i na drugim przyczółku, na zmianę – według potrzeb – w miarę ujawniania się kolejnych deformacji. Zastosowany system łożyskowania umożliwia dużą swobodę przemiesz- czeń przęsła i pozwala na bezpieczną eksploatację wiaduktu w warunkach niekorzystnego su- mowania się wpływów wielokrotnej eksploatacji górniczej. Sumaryczny zakres przemieszczeń przęsła wynosi 2 x ±500 mm czyli ±1000 mm. Należy jednak pamiętać, że zakres takich prze- mieszczeń nie jest dostępny jednocześnie, gdyż na jednym z przyczółków musi być zabloko- wana możliwość przesuwu dodatkowej płyty żelbetowej, na której wspiera się ustrój nośny. Odblokowanie tych urządzeń z obu stron naraz zmieniłoby układ statyczny wiaduktu w me- chanizm – brak podpory przekazującej reakcje poziome – co może skutkować uszkodzeniem konstrukcji i wyposażenia wiaduktu. Zastosowane rozwiązanie zamienne polega też na tym iż zamiast dużego i kosztownego (nie tylko w zakupie, ale także w eksploatacji) wielomodułowego urządzenia dylatacyjnego zastosowano przegubowe wsporniki, wychodzące z ustroju nośnego i przewieszone nad ścian- ką zapleczną. Wsporniki te jednocześnie są wsparte na ściance zaplecznej za pomocą łożysk przesuwnych. W nawierzchni jezdni zastosowano trzy dylatacje bitumiczne z każdej strony obiektu, które mają rekompensować wzajemne przemieszczenia brył ustroju nośnego i obu przyczółków względem nasypów drogowych. Według informacji pozyskanych od administra- tora obiektu, były już potrzeby naprawy dylatacji bitumicznych, jednakże zarówno czas trwa- nia, jak i koszty takiej naprawy są niewspółmiernie niskie w porównaniu do analogicznych działań remontowych dla wielomodułowych urządzeń mechanicznych. LITERATURA [1] Salamak M. 2013: Obiekty mostowe na terenach z deformującym się podłożem w świetle kinematyki brył. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. [2] Rosikoń A. 2004: O obrotach podpór i przęseł mostu. Rosikoń-Press, Warszawa. [3] Zasady oceny możliwości prowadzenia podziemnej eksploatacji górniczej z uwagi na ochronę obiek- tów budowlanych. Instrukcja nr 12, GIG, Katowice 2000. [4] Rosikoń A. 1979: Budownictwo komunikacyjne na terenach objętych szkodami górniczymi, WKiŁ, Warszawa. [5] Wytyczne techniczno-budowlane projektowania i wykonywania obiektów mostowych na terenach eksploatacji górniczej. Załącznik do Zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 23 września 1976 r., Ministerstwo Komunikacji, Warszawa 1976. [6] Stawinoga M. 2020: Przykłady nietypowych zabezpieczeń obiektów mostowych na terenach górni- czych, Przegląd Górniczy 76/2 (str. 37-43). Unusual protection of bridge structures in the areas of mining activity ABSTRACT: The paper presents an example of two road viaducts located over a double-track railway line. The viaducts are adjacent to each other and are subject to the same impact of min-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3