Materiały konferencyjne SEP 2022

Dowierzchnię 5’ przecinają krawędzie (mierząc od skrzyżowania z Chodnikiem transpor- towym 1-bad.): – w rejonie skrzyżowania Dowierzchni 5’ z Chodnikiem transportowym 1-bad. występuje krawędź w trzeciej (przystropowej) warstwie pokładu 510. Krawędź ta powstała w wy- niku eksploatacji trzeciej warstwy pokładu 510 ścianą 04b w odległości pionowej ok. 28,0 m poniżej, eksploatacja prowadzona była na wysokość 3,0 m z zawałem stropu w la- tach 2005-2006. – na ok. 42,0 mb krawędź zawałowej ściany 04a w pokładzie 510 IIw, znajdującej się po- niżej w odległości pionowej ok. 30.0 m, prowadzonej na wysokość ok. 3.0 m w 2010 roku. Rys. 9. Przekrój przez Dowierzchnię 5’ Figure 9. Cross-section through the Dowierzchnia 5’ 3.2. Obudowa Odrzwia obudowy łukowej podatnej w Dowierzchni 5’, zaprojektowano w odrzwiach typosze- regu obudowy ŁPzm-V32/4/6,0 x 3,8. Obudowa łukowa podatna ŁPzm tworzy typoszereg obudowy, w której poprzez zmiany konstrukcyjne uzyskano rozwiązanie pozwalające zwiększyć podporność obudowy, a tym sa- mym stateczność wyrobiska. Do głównych założeń konstrukcji obudowy podporowej zmody- fikowanej ŁPzm należą: – duża nośność na obciążenie pionowe - w stanie usztywnionym przekraczająca 2000 kN, – wykształcony korzystny kształt łukowy od strony ociosu przy małej długości części prostej, zapewniający rozwarty kształt w kierunku ociosu z możliwością przejęcia znacznych przemieszczeń poziomych, – znaczna nośność zsuwna - przy pierwszym zsuwie rzędu 1000 kN, – zastosowanie obudowy jako konstrukcji 4-ro, 5-cio i 6-cio częściowej o gabarytach o sze- rokości od 5,6 m do 8,4 m i wysokości od 3,0 m do 4,7 m, – zastosowanie w zależności od warunków geologiczno-górniczych 3 lub 4 strzemion w złą- czu łuków stropnicowych oraz 3 lub 2 w złączu łuków ociosowych, – podniesienie końców łuków stropnicowych w stosunku do standardowej obudowy typu ŁP o około 0,5 m dla uniknięcia potrzeby obcinania łuków stropnicowych na skrzyżo- waniu ściana – chodnik w procesie przesuwania napędu przenośnika ścianowego, a tym samym zapewnienie właściwej pracy obudowy po ponownym zabudowaniu łuku ocio- sowego.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3