Materiały konferencyjne SEP 2022

wym szybu „Janina VI” dla TAURON Wydobycie S.A wybudowało miedzy innymi basztową betonową wieże szybową z pierwszą w polskim górnictwie węglowym maszyną wyciągową z napędem bezpośrednim z wykorzystaniem wolnoobrotowego silnika syn-chronicznego prądu przemiennego sterowanego przemiennikiem częstotliwości, budynek nadszybia szybu, pomost dojścia załogi do szybu oraz pozostałą infrastrukturę techniczna niezbędna do uruchomienia górniczego wyciągu szybowego. Podstawowe dane techniczne górniczego wyciągu szybowego zainstalowanego w szybie „Janina VI” przedstawiają się następująco:  Maszyna wyciągowa – wieżowa, typu 4L-4200/2000 z bębnem pędnym o średnicy przewijania lin 4200 mm, jednosilnikowa, wyposażona w hamulce tarczowe z 10 para- mi siłowników typu BE 100 na 4 stojakach,  Silnik główny – synchroniczny, prądu przemiennego typu AMZ 1600QN16 PNB, o mocy znamionowej 2 000 kW, znamionowe obroty 56,9 obr/min, częstotliwość zasilania sil- nika 7,59 Hz, napięcie stojana 630 V AC, moment nominalny silnika 336 kNm,  Naczynia wyciągowe – czteropiętrowa klatka wielkogabarytowa o udźwigu użytecznym 24 Mg z podnoszonymi piętrami, przeciwciężar. Ruch górniczego wyciągu szybowego zainstalowanego w szybie „Janina VI” jest prowa- dzony pod następującymi warunkami:  Uprawnionymi poziomami do jazdy ludzi są: nadszybie szybu, zrąb szybu, poziom 350 m i poziom 800 m,  Uprawnionymi poziomami do transportu materiałów oraz ciągnienia urobku są: poziom zrębu, poziom 350 m, poziom 800 m ,  Prędkość jazdy nie może przekroczyć dla jazdy ludzi, transportu materiałów i ciągnienia urobku V = 12 m/s,  Masa użyteczna jazda ludzi Ql = 18 Mg ( 4 x 50 osób ),  Masa użyteczna transportu materiałów i ciągnienie urobku Q = 24 Mg. Podejmując decyzję o wyborze typu napędu, ładowności, funkcji i wielkości naczyń wycią- gowych brano pod uwagę istniejące w szybie zbrojenie szybowe, potrzeby i możliwości trans- portowe Zakładu Górniczego Janina, optymalizację kosztów budowy i eksploatacji wyciągu szybowego, aspekty niezawodności przyjętych rozwiązań technicznych jak również bezpie- czeństwo obsługi górniczego wyciągu szybowego. Zasada wysokiej niezawodności górniczego wyciągu szybowego realizowana jest poprzez nadmiarowość jego podstawowych układów takich jak układ napędowy i układ hamulcowy maszyny wyciągowej. Układ napędowy maszyny wyciągowej zbudowany jest w oparciu o synchroniczny silnik prądu przemiennego typu AMZ 1600QN16 PNB budowy zamkniętej oraz regeneratywny, re- dundantny przemiennik częstotliwości składający z dwóch modułów napędowych (każdy z nich posiada część prostownikową i część falownikową) typu ACS 880. Każdy z dwóch modułów przemiennika częstotliwości zasilany jest z osobnego transformatora przemiennikowego typu TZE 2500/6 o napięciu 6/0,69 kV. W trakcie normalnej pracy maszyny wyciągowej pracuje tylko jeden moduł przemiennika częstotliwości i jeden transformator, drugi stanowi rezerwę. Istnieje możliwość pracy równoczesnej dwu modułów przemienników częstotliwości w układzie równo- ległym. Taka konfiguracja wykorzystywana jest w trakcie operacji wymiany lin nośnych i wy- równawczych w celu zwiększenia zadawanego momentu napędowego. W trakcie normalnej pra- cy maszyna wyciągowa posiada możliwość zadania momentu napędowego wynoszącego około 130 % momentu wymaganego do podniesienia maksymalnej nadwagi, w układzie pracy równo-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3