Materiały konferencyjne SEP 2022

– stałym wzrostem mocy zainstalowanych maszyn i urządzeń, – coraz bardziej rygorystycznymi wymaganiami dotyczącymi środowiska pracy, – potrzebą ograniczenia śladu węglowego i emisji gazów cieplarnianych . 2. OPIS ROZWIĄZANIA Ciągnik akumulatorowy CA-190 z akumulatorem litowym typu VOLTER, w skład którego wchodzą ogniwa litowe umieszczone w obudowie przeciwwybuchowej w osłonie ognioszczel- nej, jest innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie transportu podziemnego. Ciągnik ten jest kolejnym środkiem transportu w grupie podwieszonych ciągników akumulatorowych typu CA- 190/X/Y/Z ( gdzie X-ilość napędów, Y-ilość kabin operatora, Z – typ zastosowanego akumula- tora) i stanowi jednostkę napędową dla zespołów transportowych kolejek podwieszonych stosowanych w transporcie elementów maszyn, materiałów oraz przewozu ludzi. Przeznaczony jest ona do pracy w podziemnych zakładach górniczych w polach niemetanowych i metanowych, w wyrobiskach zaliczonych do stopnia „a”, „b” lub „c” niebezpieczeństwa wybuchu metanu oraz w wyrobiskach zaliczonych do klasy A lub B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego. Ciągniki te mogą poruszać się po torach o profilu I155 (I140E), I140V95 i I250 lub innych kompatybilnych dopuszczonego typu. Nachylenie wzdłużne toru może wynosić do ±30° [1] (rys. 5). Rys. 1. Podstawowa konfiguracja ciągnika CA-190/4/2/2 wraz z opisem Figure 1.The basic configuration of the locomotive CA-190/4/2/2 with description Na rysunku 1 została przedstawiona podstawowa budowa ciągnika CA-190 z kabinami operatora. Ciągnik może także pracować bez kabin, jako ciągnik manewrowy (rys. 2). Wów- czas jest sterowany za pomocą przewodowej kasety sterowniczej lub pilota radiowego.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3