Materiały konferencyjne SEP 2022

Kolejnym rozwiązaniem zgodnym z koncepcją Przemysłu 4.0 jest utrzymanie predykcyjne ciągnika. Wszystkie informacje z czujników, modułów kontrolnych oraz zdarzenia itp. są zapi- sywane na karcie pamięci. Dane te mogą być wysyłane na bieżąco lub być kopiowane i przeka- zywane do firmy Becker-Warkop Sp. z o.o., gdzie na podstawie bazy danych można informować użytkownika o bieżących przeglądach oraz koniecznych wymianach podzespołów. Wdrożenie strategii utrzymania predykcyjnego umożliwia zmniejszenie kosztów awarii i serwisu oraz ogra- niczenie czasu przestojów. Jednocześnie wydłuża się czas działania urządzeń i poprawia bezpie- czeństwo. 3. KORZYŚCI DLA ŚRODOWISKA PRACY WYNIKAJĄCE ZE STOSOWANIA CIĄGNIKÓW Z NAPĘDEM AKUMULATOROWYM Stosowanie maszyn z napędem akumulatorowym przynosi następujące korzyści dla środowi- ska pracy: – Eliminacja gazów spalinowych co powoduje mniejszą wymaganą ilość powietrza w ce- lu ich rozrzedzenia. Przyjmuje się, że w przypadku stosowania maszyn z napędem spa- linowym wymagane jest od 0,06 do 0,08 m 3 /s wydatku powietrza na 1 kW zainstalowa- nej mocy do rozrzedzenia gazów spalinowych (wg. The Southern African Institute of Mining and Metallurgy). – Mniejszy hałas i wibracje przyczyniają się do poprawy komfortu pracy dla pracowni- ków obsługujących ciągnik oraz transportowanej załogi. – Praca ciągników nie zakłóca działania systemów bezpieczeństwa przeciwpożarowego (czujników CO). – Zmniejszenie emisji ciepła w porównaniu do ciągników spalinowych ma istotny wpływ na poprawę warunków klimatycznych w wyrobiskach. Zagadnienie to w sposób bar- dziej szczegółowy przedstawiono w dalszej części artykułu. 3.1. Wpływ pracy maszyn napędzanych silnikami spalinowymi na warunki klimatyczne w wy- robiskach W silnikach spalinowych występuje proces wewnętrznego spalania paliwa i moc przekazana do napędu jest równa wartości opałowej paliwa kilkakrotnie większej od mocy użytecznej sil- nika. Maszyny napędzane silnikami Diesla przekazują do otoczenia ok. trzy razy więcej ciepła niż maszyny napędzane silnikami elektrycznymi o takiej samej mocy użytecznej [3]. Wartość opałowa oleju napędowego, który jest paliwem w silnikach spalinowych maszyn dołowych wynosi 45,6 MJ/kg. Zużycie paliwa w silnikach Diesla ciągników kolejek wynosi ok. 0,229 kg na godzinę pracy i na 1 kW mocy silnika. W związku z tym wg. poniższego obli- czenia na 1 kW mocy silnika zużywa się 2,9 kW mocy wynikającej z energii chemicznej pali- wa. (0,229 · 45,6 · 1000) : 3600 = 2,9 kW paliwo /kW silnik Przyjęto, że 2/3 (0,67) obliczonej ilość energii zamieniana jest na ciepło. Około 1/3 ciepła wydziela się z rozgrzanego silnika, 1/3 ze spalin. Ciepło powstałe w wyniku spalania przeka- zane jest do powietrza w postaci jawnej (wzrost temperatury) oraz w postaci utajonej (wzrost wilgotności). W wyniku spalania1 litra oleju napędowego wydziela się około 1,1 litra pary wodnej. Można przyjąć, że (10% ÷25% ) emitowanego ciepła powoduje przyrost temperatury,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3