Materiały konferencyjne SEP 2022

a (75 % ÷90%) zwiększa wilgotność powietrza [3]. Przyrost temperatury i wilgotności można obliczyć wg poniższych wzorów: (2) gdzie: Δt – przyrost temperatury powietrza, °C; ΔX – przyrost wilgotności powietrza, g/kg; ΔQ – strumień energii zamieniany na ciepło w urządzeniu napędzanym silnikiem Diesla, kW; V – objętościowy wydatek powietrza w wyrobisku, m 3 /s;  – gęstość powietrza, kg/m 3 ; c p – ciepło właściwe powietrza, 1,005 kJ /kg · K; r w – ciepło parowania wody w temperaturze t, (2502.5 – t · 2,386) · 10 -3 kJ /g Przykład: W wyrobisku korytarzowym przewietrzanym za pomocą wentylacji odrębnej wydatek objęto- ściowy powietrza wynosi 10 m 3 /s a temperatura 27°C. W wyrobisku pracuje kolejka podwieszana spalinowa. Moc silnika spalinowego kolejki wynosi 95 kW. Założono 50% wykorzystanie mocy silnika kolejki oraz czas pracy wynoszący 50% czasu zmiany roboczej. Strumień energii zamieniany na ciepło w ciągniku kolejki napędzanym silnikiem Diesla uśredniony równomiernie na czas całej zmiany roboczej, ∆Q wynosi: ∆Q = 95·2,9·0,67·0,5·0,5 = 46,15 kW Podana ilość ciepła przekazana do powietrza powoduje wzrost temperatury i wilgotności. Według wzorów (1) i (2) przyrosty temperatury i wilgotności powietrza uśrednione rów- nomiernie na czas całej zmiany roboczej wynoszą: = 0,92°C = 1,14 g /kg Aby zneutralizować te przyrosty potrzebna jest moc chłodnicza ok. 50 kW. Powyższy przykład pokazuje, że zastosowanie kolejki napędzanej silnikiem Diesla powo- duje pogorszenie warunków klimatycznych w wyrobisku (przyrost temperatury i wilgotności powietrza). W przypadku zastosowania kolejki z napędem elektrycznym negatywny wpływ na warunki klimatyczne jest zdecydowanie mniejszy ze względu na znacznie większą sprawność napędu elektrycznego.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3