Materiały konferencyjne SEP 2022

4. PODSUMOWANIE Stosowanie akumulatorów jako źródła energii w systemach transportu dołowego ogranicza negatywny wpływ na środowisko pracy poprzez brak emisji spalin oraz znaczne zmniejszenie generowanego hałasu i ciepła. Zdecydowanie mniejsza emisja ciepła w porównaniu z napędem spalinowym, powoduje mniejszy wpływ na warunki klimatyczne w wyrobiskach. Wdrażanie ciągników typu CA-190 z akumulatorem litowym typu VOLTER przyczyni się do zwiększe- nia efektywności wykonywanych prac oraz wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pracy załóg górniczych i ergonomii pracy. Ciągnik akumulatorowy CA-190 wraz z akumulatorem typu VOLTER znajduje się w ofercie firmy Becker Warkop Sp. z o.o. od drugiej połowy 2020 roku. Do chwili obecnej w polskich kopalniach wprowadzono do eksploatacji trzy ciągniki tego typu. Ciągniki te, dzięki swoim walorom uzyskały pozytywną ocenę użytkowników. Wdrożenie ciągnika typu CA-190 zasilanego z akumulatora typu VOLTER spotyka się również ze dużym zainteresowaniem na rynkach zagranicznych (obecnie ciągniki te pracują w kopalniach w Turcji i Ukrainie). LITERATURA [1] Instrukcja Obsługi -DTR Ciągnik akumulatorowy typu CA-190. [2] Karta katalogowa iskrobezpiecznego tabletu typu IS910.M1. [3] Wentylacja Kopalń tom 2, Józef Wacławik. Battery locomotives as the future of underground transport in mines SUMMARY: The article describes the benefits for the working environment resulting from the use of the battery powered locomotives. The battery locomotive CA-190 powered by the lithi- um battery VOLTER is an innovative design in line with current trends in transport develop- ment in the global mining industry. This locomotive, powered by the lithium battery VOLTER, is designed for monorail transport of machine elements, materials and haulage of people. An innovative solution is the method of charging the battery during standstill, directly from the mine power mains with 500V, 1000V three-phase voltage. The use of batteries as an energy source limits the negative impact on the working environment by not emitting exhaust fumes and significantly reducing noise and heat generation. The much lower heat emission as com- pared to the diesel drive causes smaller influence on the climatic conditions in the mine work- ings. The implementation of the locomotive CA-190 contributes to increasing the efficiency of the work performed and improves the safety and work ergonomics of the mining crews.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3