Materiały konferencyjne SEP 2022

W roku 2000 oddano do ruchu (przy współudziale firmy Carboautomatyka) przenośnik Bogda 1400. Napęd tego przenośnika (4x355 kW) jest zasilany z przemienników częstotliwo- ści, które regulują prędkość przenośnika według nadawy urobku. Przenośnik ten został wypo- sażony w układ sterowania CCM II (następca CCM I) oraz Betacontrol. 2.2. Etap II W 2019 roku rozpoczęto prace związane z kolejną modernizacją napędów oraz układów auto- matyzacji polegającą na modernizacji przenośnika Bogda 1400 – wymiana wspólnie z firmą PKiMSA Carboautomatyka, 4 szt. przemienników prądowych PPC 2/3 na przemienniki napię- ciowe PCCA wraz z układem sterowania i wyrównania momentów pomiędzy poszczególnymi napędami przenośnika. Rozwiązania techniczne II etapu modernizacji przenośnika Bogda 1400 w znaczny sposób ułatwiły pracę pracowników nadzorujących ruch przenośnika tj. pozwoliły na pominięcie do- wolnego przemiennika (wyeliminowanie dowolnego napędu w przypadku jego stanu awaryj- nego) jak również na pominięcie dowolnego zestawu pompowego ZP – układu chłodzenia przemienników, zapewniając chłodzenie danego przemiennika z pozostałych zestawów pom- powych. Dobudowanie sterownika PS-WM (Pulpit Sterowniczy Wyrównania Momentów) umożliwiło w ramach oszczędności energii oraz w stanach awaryjnych na odłączanie 1 lub 2 napędów podczas pracy nieobciążonego przenośnika oraz powrót do pracy czteronapędowej po uzyskaniu odpowiednich parametrów pracy przenośnika. Zastosowanie to sprawdziło się w przypadku zużycia okładzin jednego z bębnów napędowych, w tym przypadku podczas pracy nieobciążonego przenośnika dochodziło do tzw. przeciągania się napędów. Odłączanie jednego lub dwóch napędów zlikwidowało wyłączenia z przekroczonej wartości napięcia w ob- wodach DC przemiennika zasilającego wadliwy napęd. Sterownik PS-WM pozwala obsłudze na bieżącą kontrolę parametrów takich jak: moment obciążenia, prąd, pobór mocy dla każdego napędu przenośnika, a tym samym na sprawne, szybkie diagnozowanie i ewentualne reagowa- nie na zaistniałe problemy, dane z układu sterowania jak również dane z przemienników czę- stotliwości i PS-WM są przekazywane do układu wizualizacji CARBOVISION. Rys. 3. Wykres momentów silników napędowych przenośnika Bogda 1400 z odłączaniem i dołączaniem napędu P-2

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3