Materiały konferencyjne SEP 2022

3.3. Konstrukcja napędu Napęd podestu składa się z kilku kluczowych elementów pokazanych na Rys. 3. Rama napędu (1), wykonana jako konstrukcja spawana z blach przykręcona jest do statywu. W ramie zamon- towano wał napędowy, na którym osadzono bęben nawojowy (2), na który nawijana jest lina nośna. Koniec liny zamocowany jest w bębnie przy pomocy sercówki oraz dodatkowo zabez- pieczony zaciskami linowymi. Bęben za pośrednictwem wału napędzany jest silnikiem elek- trycznym zintegrowanym z motoreduktorem (3). Na wspólnym wale z bębnem zamocowany jest hamulec (4), służący do utrzymywania klatki w pozycji roboczej oraz do awaryjnego za- trzymania napędu. Hamowanie rozpoczyna się z chwilą zaniku prądu w obwodzie elektroma- gnesu hamulca, w wyniku czego napęd zostaje unieruchomiony. Do zabezpieczenia prawidło- wego nawijania wielowarstwowego liny na bęben służą docisk liny (5) wraz z czujnikiem kon- troli równomiernego nawijania liny (7) oraz zespół kontroli naciągu liny (6). W przypadku za- niku energii elektrycznej, klatkę można wyciągnąć ze zbiornika pokręcając ręcznie koło zakli- nowane na wale motoreduktora. Części obrotowe napędu zostały osłonięte (8). Rys. 3. Napęd podestu [1] Figure 3. Platform drive [1] Napęd podestu wiszącego zasilany jest napięciem 3-fazowym 230 VAC za pośrednictwem zespołu transformatorowego ognioszczelnego typu ZTO-5+1 15//231/231 S. Hamulec elektro- magnetyczny napędu zasilany jest napięciem 230 VAC, a sterownik, sygnalizatory głośnomó- wiące oraz lampy zasilane są napięciem iskrobezpiecznym 15VDC z zasilacza iskrobezpiecz- nego ZISD-15/15-1,9/15-1,9/W17. Zasilacz ZISD-15… jest zasilany napięciem 42V z zespołu transformatorowego ZTO…. Obwody zasilania napięciem wyposażone są w zabezpieczenia upływowe (230 VAC i 42VAC – centralne – blokujące). ZTO może być wpinany w sieć ko- palnianą np. za pośrednictwem przewodu zakończonego ognioszczelnym sprzęgnikiem typu SW-40 lub bezpośrednio do źródła zasilania.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3