Materiały konferencyjne SEP 2022

Szkoła Eksploatacji Podziemnej 2022, Materiały Konferencyjne Wpływ hamowania awaryjnego pochodzącego od kolejki podwieszonej na obudowę wyrobiska górniczego na przykładzie KWK Piast-Ziemowit Ruch Ziemowit Krzysztof Krasucki Tomasz Kudłacik Jacek Maślanka Polska Grupa Górnicza S.A. Oddział KWK Piast-Ziemowit Marek Drobisz Centrum Badań i Dozoru Górnictwa Podziemnego Sp. z o.o. WSTĘP „ Kopalnia to przede wszystkim przedsiębiorstwo transportowe” – Prof. Bolesław Krupiński Od pierwszego zastosowania kolejek podwieszonych w pracach transportowych w zakła- dach górniczych minęło wiele lat. Rozwój techniczny w tej specyficznej gałęzi transportu do- łowego w dziedzinie kolejek podwieszonych z napędem własnym pozwala na transportowanie coraz większych mas. Wzrost transportowanych mas podnosi wymagania dla toru jezdnego, sposobu jego zabudowy, sposobu zabezpieczenia zestawów transportowych co wiąże się z za- stosowaniem silniejszych układów hamulcowych i zabezpieczających. Stosowanie coraz moc- niejszych układów stawia pytanie jakie obciążenia pochodzące od zestawu transportowego kolejki podwieszonej przenosi obudowa wyrobiska i jakie od jej strony mamy ograniczenia techniczne poza wymaganiami prawnymi. Wraz z postępem technicznym w zakresie transportu dołowego kolejkami podwieszonymi wiele zmian można zaobserwować w kształtownikach stosowanych na obudowę chodnikową. Z kształtowników TH, KO21, KO25 do obudowy pro- filu obecnie stosowanego V29, V32, V36. Obecnie stosowane profile łuku obudowy pozwalają na przenoszenie większych obciążeń pochodzących między innymi od zestawów transporto- wych kolejek podwieszonych. Tor jezdny oraz jego warunki zabudowy, konfiguracja zestawu transportowego, wózki hamulcowe, masy transportowane, łuki obudowy stanowią elementy których prawidłowy dobór na etapie projektowania pozwala na bezpieczne prowadzenie prac transportowych kolejkami podwieszonymi. Jednym z istotnych elementów określający ten układ są siły obciążające pojedynczy łuk obudowy. Są to siły pochodzące od górotworu, siły od elementów stale zabudowanych pod- wieszonych do łuków obudowy jak i obciążenia dynamiczne pochodzące od zestawów trans- portowych poruszających się po torze jezdnym kolejki podwieszonej. W tym celu w Ruchu Ziemowit kopalni Piast-Ziemowit przeprowadzone zostały pomiary rzeczywistych sił występujący w łańcuchach nośnych i odciągach bocznych toru jezdnego po- chodzących od ruchu zestawu transportowego kolejki podwieszonej z napędem własnym co pozwoli określić siły obciążające pojedyncze odrzwia obudowy. Pomiary zostały wykonane

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3