Materiały konferencyjne SEP 2022

łuku obudowy za pomocą łańcucha i zawiesi nośnych tworzą tor jezdny. Głównymi parame- trami technicznymi charakteryzującymi szyny toru jezdnego są: – Nośność złącza szyny w kierunku „pionowym” dokładniej w zakresie dopuszczalnym odchylenia łańcucha wg Instrukcji obsługi (DTR). – Nośność złącza szyny w kierunku „wzdłużnym”. – Nośność samego kształtownika I 155 w zależności od długości szyny. – Dopuszczalne nachylenie. Zaś głównym parametrem charakteryzującym zawiesie nośne z łańcuchem jest: – nośność zawiesia w zakresie dopuszczalnym odchylenia łańcucha wg instrukcji obsługi (DTR). Na rynku dostępne są zawiesia dwuhakowe, jak i czterohakowe z hakami kutymi lub giętymi. Ich maksymalna nośność wynosi 50 kN. W zawiesiach stosowane są łańcuchy nośne o rozmiarze 18x90 wg DIN 20637 oraz 18x64 wg PN-89/G-46701. W ruchu Ziemowit stosowane są zawiesia dwuhakowe kute których maksymalna nośność wynosi 50kN. Na odciągi boczne obecnie stoso- wane są również łąńcuchy o rozmiarze 18x90 wg DIN 20637 oraz 18x64 wg PN-89/G-46701. 2. CHARAKTERYSTYKA ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCHWCHODZĄCYCH W SKŁAD ZESTAWU TRANSPORTOWEGO Głównymi elementami wchodzącymi w skład zestawu transportowego są: – urządzenie napędowe tj. ciągnik, lokomotywa spalinowa/elektryczna z napędem własnym, – środki transportowe takie jak kabiny/ławy do przewozu ludzi, wciągniki, belki transportowe, belki transportowe wysokoobciążalne, – urządzenia zabezpieczające takie jak wózki hamulcowe. Głównymi parametrami charakteryzującymi urządzenia napędowe są: – siła uciągu, – statyczna siła hamowania, – maksymalna prędkość jazdy w zależności od nachylenia trasy, – maksymalne nachylenie eksploatacyjne. Głównymi parametrami charakteryzującymi środki transportowe są: – dopuszczalna liczba osób w kabinach/ławach, – nośność/udźwig maksymalny, – minimalny promień zabudowy łuków poziomych i pionowych trasy, – maksymalny uciąg wzdłużny jakim można dany środek obciążyć, – dopuszczalne nachylenie eksploatacyjne. Głównymi parametrami charakteryzującymi wózki hamulcowe są: – statyczna siła hamowania, – wartość obciążenia zabezpieczanego wózkiem w zależności od nachylenia. Obecnie w Ruchu Ziemiowit jako napędy stosowane są głównie rozwiązania czteronapędowe, na potrzeby transportu ciężkiego tj. sekcji obudowy zmechanizowanej w całości stosuje się jednostki 5 i 6 napędowe. 3. HAMOWANIE AWARYJNE Proces hamowania awaryjnego w zależności od układu go realizującego jak i niezależności układów realizujących jak i inicjujących możemy podzielić na dwie grupy:

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3