Materiały konferencyjne SEP 2022

– hamowanie awaryjne realizowane układem hamulcowym urządzenia ciągnąco-pchającego (napędu), – hamowanie awaryjne realizowane układem zabudowanych wózków hamulcowych. W przypadku normalnego zatrzymania zestawu transportowego układ hamulcowy zwykle realizuje zamkniecie szczęk hamulcowych po zatrzymaniu zestawu. W sytuacji hamowania awaryjnego mamy do czynienia z nagłym zamknięciem szczęk hamulcowych w trakcie ruchu zestawu transportowego, gdzie istotnym parametrem jest czas od zainicjowania procesu ha- mowania do zamknięcia ostatniego z elementu realizującego hamowanie tj. zamknięcia ostat- niej pary szczęk hamulcowych. Układy hamulcowe w napędzie zestawu transportowego zwy- kle są realizowane jako kilka układów napędowo-hamulców połączonych hydraulicznie i roz- mieszczonych w całym zestawie transportowym lub skupionych. Zainicjowanie procesu ha- mowania awaryjnego następuje po przekroczeniu ustawionej prędkości jazdy napędu zestawu transportowego, zadziałania wyłącznikiem awaryjnym, pociągnięciem linki wyzwalającej za- działanie wózków hamulcowych oraz innych nieprawidłowych stanów inicjujących zatrzyma- nie awaryjne. Sposób doboru i rozmieszczenia jednostek napędowo-hamulcowych jak i sa- mych wózków hamulcowym ma duży wpływ na siły oddziaływujące na łuk obudowy. 4. PROBLEMWZROSTU SIŁY DYNAMICZNEJ POCHODZĄCEJ OD NAGŁEGO HAMOWANIA ZESTAWU TRANSPORTOWEGO Ciągle zwiększająca się długość układów transportu spalinowymi kolejkami podwieszonymi w polskich kopalniach węgla kamiennego spowodowane ciągłym oddalaniem się pól eksploatacyjnych w kierunku granic obszaru górniczego. Oddalające się ściany i roboty przygotowawcze wywołują zorganizowanie robót w taki sposób, aby czas transportu był jak najkrótszy. Zmniejszenie ilości robót transportowych można wywołać poprzez transport elementów w całości za pomocą modułowych zestawów transportowych. Maksymalna masa transportowanych ładunków jest zależna od obciążenia odrzewi obudowy wyrobiska górniczego. Masy sekcji obudowy zmechanizowanej powodują graniczny rozkład sił na zawiesia nośne wyrobiska dlatego tak ważnym jest określanie prawidłowych sił działających na łuki obudowy wyrobiska. Projektowanie transportu powinno uwzględniać optymalizację transportu w sposób najbardziej efektywny poprzez dobranie odpowiednich elementów do układu transportu, aby zapewnić pełne bezpieczeństwo pracującej załogi. Elementy optymalizacji rozkładu sił na łuk obudowy wyrobiska górniczego: – właściwie dobrana trasa podwieszonej kolejki spalinowej, – odpowiedni zestaw transportowy, – ograniczenie odległości między wózkami nośnymi w taki sposób, aby nie spotykały się dwa na jednej szynie toru jezdnego, – wpasowanie środka ciężkości transportowanego elementu w środek ciężkości modułowego zestawu nośnego, co zapewni równomierne rozłożenie masy na wózkach nośnych, – poziomowanie trasy w celu zmniejszenia kąta nachylenia toru jezdnego w miejscu transportowanych ładunków.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3