Materiały konferencyjne SEP 2022

Istotnym z punktu widzenia rozkładu obciążenia pochodzącego od zabudowanego ładunku jest zapewnienie prawidłowego załadunku sekcji. Ważne jest zachowanie geometrycznego środka ciężkości zrabowanej sekcji obudowy zmechanizowanej względem środka belki transportowej, pozwala to na zapewnienie porównywalnego obciążenia dla każdego z wózków, i zabezpiecza nas przed przeciążaniem poszczególnych elementów belki. Na potrzeby przeprowadzenia pomiarów zastosowano środki transportowe w postaci 4 wciągarek, obciążonych ciężarem około 14300 kg. Ciężar stanowiły dwie stropnice o masie 7171,47 kg każda. Przed przeprowadzeniem pomiarów z uwagi na niesymetryczny rozkład masy stropnicy wykonano pomiar obciążenia przypadającego na każdą wciągarkę. Sposób załadunku na ciężaru do prób przedstawia rysunek poniżej. Rys. 8. Sposób podwieszenia stropnicy sekcji obudowy zmechanizowanej ZRP 15/35 podczas wykonywania pomiarów Z uwagi na warunki bezpiecznego prowadzenia pomiarów zdecydowano o takim rozwiąza- niu i podwieszeniu ciężaru. Zastosowane obciążenie pozwoliło na symulację obciążenia przy- padającego na pojedynczy wózek porównywalnego jakie przypada w trakcie transportu całych sekcji obudowy zmechanizowanej prowadzonych na środkach transportowych 8 wózkowych. 7. CEL WYKONANIA POMIARÓW Głównym celem wykonania pomiarów jest pozyskanie wyników rzeczywistych wartości sił w łańcuchach, co za tym idzie pośrednio sił wypadkowych przypadających na pojedynczy łuk obudowy. Obecnie obowiązujące wymagania prawne pozwalają obciążyć pojedynczy łuk obu- dowy do wartości 40 kN, istnieje możliwość obciążenia łuku obudowy do wyższej wartości w momencie przeprowadzenia obliczeń stateczności obudowy. Statyczne analizy układów pomi- jając dynamiczne oddziaływania układu wskazują wartości zbliżone do 40 kN zatem powstaje pytanie w jakim stopniu tą wartość zwiększa oddziaływanie w trakcie hamowania awaryjnego, i dla jakich wartości sił pochodzących od ruchu kolejki podwieszonej należy wyznaczyć sta- teczność obudowy. Dodatkowo przeprowadzenie pomiarów w różnych konfiguracjach, obciążeń, zabudowy zawiesi, i rozmieszczenia jednostek hamulcowych przez porównanie otrzymanych wartości pozwoli wskazać sposoby zabudowy toru jezdnego, konfiguracji zestawu transportowego korzystniejszego z punktu widzenia siły wypadkowej tj. minimalizujące siły. Zwieńczeniem przeprowadzonych pomiarów i przeanalizowaniu zebranych danych będzie opracowanie algorytmu obliczeniowego pozwalającego uwzględnić istotne zmienne mające

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3