Materiały konferencyjne SEP 2022

wpływ na siłę wypadkową, celem zoptymalizowania prac transportowych, jak i usprawnienia analizy układu na etapie projektowania. 8. ZAŁOŻENIA DLA PRZEPROWADZENIA POMIARÓW Pomiary wykonane w KWK Budryk dla konkretnego rodzaju konfiguracji i sposobu zabudowy toru jezdnego pozwoliły na zgromadzenie danych obrazujących kształtowanie sił w łańcuchach odciągowych i zawiesiach nośnych. Zestaw transportowy w trakcie pomiarów skonfigurowany został ze skupionymi napędami jako ciągnący środki transportowe za sobą w kierunku upadu. Charakterystyczną cechą zestawu transportowego było to że jego cały układ hamulcowy mie- ścił się na dwóch szynach 2,25 m, i dwa hamulce były umiejscowione na wózkach (w pewnych konfiguracjach) z największym obciążeniem. Zabudowa zawiesi trasy jak i kątów łańcucha nośnego wyprzedzała pion w stronę nachylenia trasy. Jest to jeden z wielu sposobów zabudo- wy trasy na nachyleniu. Dla potrzeb pełnego zrozumienia zagadnienia czynników mających wpływ na siłę wypadkową wystąpiła potrzeba wykonania kolejnych pomiarów w KWK Piast- Ziemowit dla innych konfiguracji zestawu transportowego, większych mas i w inny sposób zabudowanego toru jezdnego. Do opracowania planu pomiarów przyjęto pewne założenia: – Pierwszym z założeń było zabudowanie toru jezdnego o kącie nachylenia toru jezdnego innego w odniesieniu do poprzednich pomiarów, z uwagi na planowane hamowania z du- żym obciążeniem wybrano kąt o mniejszym nachyleniu toru jezdnego. – Drugim założeniem było aby zawiesia nośne były zabudowane w linii wzdłuż wyrobi- ska, a kąt odchylenia łańcucha w zawiesiu nośnym był pionie lub wg podziałki obudo- wy trafiał na łuk obudowy „pod górę”. – Trzecim założeniem było sprawdzenie dwóch konfiguracji, konfiguracji ze skupio- nymi układami hamulcowymi jak i z rozporoszonymi układami hamulcowymi, i prze- jazdów z pustym zestawem jak i z załadowanym. – Czwartym założeniem było przyjęcie każdorazowo jednej dla wszystkich pomiarów stałej prędkości najazdu na odcinek pomiarowy i wywołanie hamowania awaryjnego w wyzna- czonych wcześniej punktach. 9. POMIARY Plan pomiarów został stworzony w taki sposób aby zmieniać jeden parametr w odniesieniu do poprzedniego przejazdu. Po zabudowaniu wyjściowego toru jezdnego, wykonaniu pomiarów kąta nachylenia toru, kątów odchylenia zawiesi względem pionu, określeniu wymiarów zesta- wu transportowego. W wyniki pomiarów zawierają siły jakie generuje przejazd samej lokomo- tywy, przejazd lokomotywy z pustym zestawem transportowym (dołożono w postaci masy własnej wciągników dodatkowe obciążenie), przejazd zestawem transportowym z pełnym ob- ciążeniem po tej samej trasie. Przykładowy przejazd „pustej lokomotywy” odbywał się nastę- pująco. Z miejsca rozpoczęcia jazdy rozpędzanie i ustabilizowanie prędkości, zatrzymanie awaryjne w pierwszym punkcie hamowania, powrót lokomotywy ustabilizowanie prędkości i zatrzymanie awaryjne w drugim punkcie hamowania, powrót lokomotywy ustabilizowanie prędkości i zatrzymanie awaryjne w trzecim punkcie hamowania. Później wprowadzono zmia- nę jednego parametru jakim jest masa przez dołożenie pustego zestawu transportowego.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3