Materiały konferencyjne SEP 2022

chylenia jednego za- wiesia pomiarowe w łańcuchach zawiesi nośnych zabudowane od węzła wzdłużnego w dół trasy 10 Tor jezdny nachylony, łańcuchy w zawiesiach zabudowane pod kątem prostym do trasy Punkty pomiarowe w łańcuchach zawiesi nośnych zabudowane od węzła wzdłużne- go w dół trasy Przejazdy samą lokomotywą Skupiony 10. SPOSÓB WYZNACZANIA SIŁY WYPADKOWEJ Wymagania zawarte w Rozporządzeniu Ministra Energii w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu podziemnych zakładów górniczych w § 122 pkt 4. „Maksy- malna siła wypadkowa pochodząca od kolejki wraz z ładunkiem i obciążeniem pochodzącym od innych urządzeń, jaką można obciążyć pojedyncze odrzwia obudowy nie przekracza 40 kN. Stosowanie większych obciążeń jest dopuszczalne pod warunkiem przeprowadzenia obliczeń potwierdzających zachowanie stateczności obudowy wyrobiska”. Zapis wprowadza pytanie jakie to są wartości obciążeń, głównie pochodzących od zestawu transportowego kolejki podwieszonej z transportowanym ładunkiem. Z uwagi na złożoność układu transportowego stosowana metoda obliczeniowa jest zbliżona a wyniki przeprowadzo- nych pomiarów pozwolą ją udoskonalić. Obecnie wyznaczenie siły wypadkowej podzielone jest na dwie części składowe tj. obciążenie statyczne od najcięższych elementów zestawu transportowego oraz obciążenia dynamiczne pochodzące od zatrzymania awaryjnego zestawu transportowego. Dla wyznaczenia obciążenia statycznego przypadającego na łuk obudowy należy określić: – najbardziej obciążone wózki jezdne w zestawie transportowym z uwzględnieniem roz- kładu obciążeń na środkach transportowych głownie dla transportu sekcji obudowy zmechanizowanej z uwagi na niesymetryczność sekcji. – po określeniu najbardziej obciążonych wózków nośnych należy sprawdzić relację wóz- ków względem najdłuższych szyn zastosowanych do budowy toru jezdnego, sprawdza- jąc czy jeden wózek czy dwa wózki będą mogły występować na jednym segmencie szyny, – wyliczyć obciążenie złącza szyny w zależności od ilości wózków na szynie, – uwzględnić odchylenie łańcucha nośnego i nachylenie trasy przy wyznaczeniu wypad- kowej statycznej siły na łuk obudowy. Dla obciążenia dynamicznego przypadającego na łuk obudowy należy określić: – statyczną siłę hamowania pojedynczego napędu, – analizę ilości jednostek hamulcowych na jednej szynie jezdnej (wymiary zestawu trans- portowego). – wyznaczenie wartości składowej siły hamowania w łańcuchu zawiesia nośnego o naj- większym kącie odchylenia od pionu. Suma obu sił jest siłą wypadkową obciążającą pojedynczy łuk obudowy pochodzącą od ze- stawy transportowego poruszającego się po torze jezdnym. W trakcie prac montażowych nie należy na łuk obudowy na który przypada zawieszeni toru jezdnego kolejki podwieszonej wieszać innych urządzeń jak i mocować odciągów bocznych stabilizujący. Należy zapewnić np. podwieszenie konstrukcji trasy przenośnika taśmowego do innych łuków obudowy niż te na których wisi tor jezdny kolejki.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3