Materiały konferencyjne SEP 2022

Powyższy sposób wyznaczenia siły wypadkowej zakłada wystąpienie w jednym punkcie najcięższego wózka nośnego jak i układu hamulcowego jest to uproszczenie pozwalające wy- znaczyć siłę wypadkową na pojedynczy łuk obudowy dla skrajnego przypadku obciążeń. W praktyce konfiguracja zestawu transportowego nie daje możliwości występowania naj- bardziej obciążonego wózka w tym samym miejscu co wózek hamulcowy, najczęściej będzie to skrajny wózek belki nośnej oddalony o długość cięgła do wózka hamulcowego który będzie połączony z wózkiem napędowo hamulcowym lokomotywy, ale ich masa własna nie stanowi istotnego obciążenia statycznego. 11. STATECZNOŚĆ WYROBISK GÓRNICZYCH I WYPADKOWA SIŁA POCHODZĄCA Statecznością wyrobiska często nazywa się jego zdolność do utrzymania swojego kształtu i poło- żenia mimo działających na wyrobisko sił. Prawidłowe zachowanie stateczności wyrobiska po- zwala na ciągłość wykonywanych w wyrobisku robót. Zakładając, że obciążenie obudowy oraz jej nośność jest zmienną losową wielowymiarową i wieloczynnikową zależną pochodzącą od obciążenia poprzez górotwór oraz obciążenia poprzez zabudowę infrastruktury kopalnianej. Określenie wpływu prowadzenia robót górniczych na stateczność wyrobiska powinno obejmo- wać analizę zagadnień związanych między innymi z wpływem stałych czynników takich jak: – drążonego wyrobiska, – przebudową istniejącego wyrobiska, – wstrząsy generowane przez roboty górnicze, – krawędzie pokładów wyżej i niżej leżących, – okresowe zawodnienie lub osuszenie górotworu, – głębokość wyrobiska. Do wpływu na stateczność wyrobiska należy brać pod uwagę czynniki zmienne przede wszystkim czynniki zmienne o nie stałym przebiegu takie jak: – zmiany wielkości i kształtu wyrobiska, – pogłębianie się strefy spękań, – ruchu maszyn i urządzeń w wyrobisku, – obciążenia obudowy poprzez zabudowane na niej elementy. Na wielkość prawdopodobieństwa wystąpienia awarii konstrukcji obudowy wyrobiska chodnikowego największy wpływ ma czynnik zmienny taki jak obciążenie konstrukcji. W § 122 ust. 4 jednoznacznie można zauważyć, że ustawodawca dał możliwość zwiększe- nia mas transportowych pod warunkiem określenia maksymalnych sił wypadkowych pocho- dzących od kolejki oraz wykonania obliczeń stateczności obudowy. Zwiększenie mas transpor- towanego ładunku można wykonać tylko i wyłącznie w dobrze zaprojektowanym układzie transportu, który przewiduje odpowiedni sposób zabudowy trasy. Wspólnie z Centrum Badań i Dozoru Górnictwa Podziemnego został przeanalizowany spo- sób wyznaczania maksymalnych sił wypadkowych działających na pojedynczy łuk obudowy. Do określenia wypadkowej siły działającej na obudowę należy w pierwszej kolejności prze- prowadzić analizę usytuowania zestawu transportowego na torze jezdnym podwieszonej kolej- ki spalinowej. Niezbędne założenia to: – rozstaw odrzwi obudowy wyrobiska górniczego, – rodzaj zastosowanej szyny toru jezdnego (I155 lub I140V), – długość pojedynczej szyny toru jezdnego, – umiejscowienie na torze jezdnym wózków nośnych zespołu transportowego,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3