Materiały konferencyjne SEP 2022

 cos 3 1   FF ) cos( 1     F F o s o ocał F F F   ) 90 cos( max       o s ocał F F F gdzie: F 1 – siła składowa siły F 3 prostopadłej do szyny, kN; F 3 – udział siły ciężkości, oddzia- łujących na połączenie szynowe kN,  – kąt nachylenia toku szynowego,  – kąt łańcucha, F o – siła oddziałująca w łańcuchu zawiesia, kN; F z – siła z masy szyn, łańcucha zawiesia, kN; F ocał – siła oddziaływająca na odrzwia obudowy chodnikowej, kN; F s – siła obciążenia od napędu (efektywnej sile x 0,7 ); F max – maksymalna siła oddziałująca na odrzwia obudowy chodniko- wej, kN. Wzór pozwala określić maksymalną siłę oddziałującą na odrzwia obudowy wyrobiska gór- niczego. WNIOSKI 1. Obecnie stosowane łuki obudowy pozwalają przenosić większe obciążenia pochodzące między innymi od zestawów transportowych kolejek podwieszanych. 2. Obciążenie obudowy w dużej mierze powstaje od sił pochodzących od górotworu, elemen- tów stale zabudowanych lub podwieszonych na obudowie oraz wykonywanych transportów przy pomocy podwieszonej kolejki spalinowej. 3. Poznanie ograniczeń i zagrożeń pozwoli na etapie projektowania zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa i zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów organizacyj- nych, a w efekcie uzyskać efekt ekonomiczny. 4. Wykonane pomiary w Ruchu Ziemowit kopalni Piast-Ziemowit były kontynuacją pomia- rów z KWK Budryk z 2017 roku. 5. Odczyt danych z wykonywanych pomiarów został wykonany z zabudowanych 16 czujni- ków mierzących siłę w łańcuchach. Do pomiarów wykorzystano czujniki pomiarowe AXIS w zakesie pomiarowym 50 kN, 100 kN i 150 kN. 6. Tor jezdny został wykonany z podzespołów trasy jezdnej ZRP-130 (produkcji ZRP) oraz zastosowano zawiesia i odciągi boczne dostarczone przez STALPOL Sp. z o.o. 7. Do wykonania pomiarów został wykorzystany zestaw transportowy składający się z ciągnika typu DZ 80 firmy SMT Scharf z czterema jednostkami napędowo ciernymi, a środek trans- portowy stanowiły cztery wciągarki typu ZMHP 4t produkcji PDprofi o nominalnym udźwi- gu 4,0 t. 8. Na potrzeby pomiarów jako transportowany ciężar stanowiły dwie stropnice o masie 7171,47kg każda. Zastosowane obciążenie pozwoliło na symulację obciążenia przypadają- cego na pojedynczy wózek porównywalnego jak w przypadku transportu całych sekcji obudowy zmechanizowanej. 9. W trakcie montażu toru jezdnego nie należy na ten sam łuk obudowy, na których przypada zawiesie nośne wieszać innych urządzeń.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3