Materiały konferencyjne SEP 2023

4 stages of the roadway deformation - before the influence of stoping operations begins, in zone of bearing pressure ahead of the longwall, as well as in zones of intense and permanent displacements behind the longwall. In the future, this method will be used for monitoring state of supports and protective-insulating wall in the belt roadway No. 166 of the production enterprise Shakhta Lisova of the state enterprise Lvivvugilya. This will make it possible to establish patterns of the wall loading and deformation depending on its parameters and the speed of the longwall face advancing. Taking into account these patterns will improve the accuracy of calculationof parameters of the roadway protection and ensure its reusewhile mining the adjacent panel. REFERENCES [1] NPAOP 10.0-1.01-10 Safety rules in coal mines (2010), Kyiv, Ukraine. [2] Kurnosov, S.A., Osenniy, V.Ya., Zaderiy, V.V., Tsikra, А.А. and Аvеrkin, D.I. (2015), “Research of interdependence between methods of concrete rib-side track building and the track strength and deformation parameters” , Geo-Technical Mechanics , no. 122, pp. 128-139. [3] Smerechanskij, S.S., Kurnosov, S.A., Opryshko, Yu.S. and Tsikra, А.А. (2017), “Study of the mechanism of change in the stress-strain state of guard structures in the process of mining operations”, Geo-Technical Mechanics , no. 135, pp. 198-207. [4] Anatoliy Yalanskіy , Ihor Slashchov, Serhii Makeiev and Anatoliy Seleznjov . (2022), “New technical solutions in the field of protection and fastening of mine workings”, Essays of Mining Science and Practice : III International Conference 06/10/2021-08/10/2021 Online, IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science 970. [5] Rotkegel Marek, Bock Sławomir (2015), “Impact of bearing plates dimensions on interaction of mine workings support and rock mass”, Journal of Sustainable Mining . Volume 14, Issue 1, pp. 12-20. [6] КD 12.01.01.503-2001 (2002), Roof control and fastening in longwalls on coal seams with dip angle up to 35 0 , State Department of Coal Industry of the Ministry of Fuel and Energy of Ukraine, Donetsk, Ukraine. [7] Krukovskyi, О.P., Kurnosov, S.A., Krukovskaja, V.V., Zaderij, V.V. and Аvеrkin, D.I. (2016), “Determination of rational parameters of rock-anchor and security structures at the junction of a longwall with an excavation drift”, Modern technologies in mechanical engineering, transport and mining : Bulletin of KrNU named after Mykhailo Ostrogradskyi, no. 4(99), pp.54-60. UZASADNIENIE ZGODNOŚCI PARAMETRÓW MIESZANKI SZYBKOUTWARDZALNEJ Z WARUNKAMI STOSOWANIA ŚRODKÓW OCHRONY OBRĘBÓW JEZDNI STRESZCZENIE. Obszarem zastosowania wyników tej pracy są odlewane i pakowane ściany ochronno-izolacyjne, stanowiące podporę pasów drogowych po wyeksploatowaniu pokładu węgla. Specyfiką technologii budowy tego typu zabezpieczeń jezdni jest stosowanie mieszanek szybkoutwardzalnych w stanie płynnym. W związku z tym udoskonalono metodę obliczania racjonalnych parametrów ścian osłonowo-izolacyjnych w zależności od wytrzymałości skał i prędkości posuwania się przodka. Metoda uwzględnia bezwymiarowe współczynniki osłabienia ścian betonowych pod wpływem ich struktury, nierówności rzeźby skał dociskających ścianę oraz agresywność wód kopalnianych, którymi rozcieńcza się mieszaninę. Obliczenia pozwoliły potwierdzić zgodność szybkości twardnienia betonu w środkach ochronnych z intensywnością obciążeń na nie w warunkach PE „Szachta Lisowa” SE „Lwówwugilia”. Implementacja wyników obliczeń w procesie produkcyjnym umożliwiła zachowanie wyrobiska pasa do ponownego wykorzystania przy urabianiu sąsiedniej płyty.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3