Materiały konferencyjne SEP 2023

4 Sposób przewietrzania ściany M-1 w pokł. 502/1 z Y na U został zmieniony po otamowaniu ściany M-5a w pokł. 501/3 w dniu 22.10, tj. 1,5 miesiąca po uruchomieniu ściany M-1 w po- kładzie 502/1. W harmonogramie eksploatacji ścian M-5 w pkł. 501/3 oraz M-1 w pkł. 502/1 założono, że ściany będą eksploatowane równocześnie. Dodatkowym, niekorzystnym czynnikiem wpływa- jącym na poziom zagrożenia pożarowego były:  rozpoczęcie eksploatacji ściany M-1 w pokł. 502/1 w czasie, gdy ściana M-5a w pokł. 501/3 nie była jeszcze zlikwidowana,  konieczność przewietrzania ściany M-1 w pokł. 502/1 sposobem na Y przez okres około 1,5 miesiąca,  możliwość przepływów zrobowych pomiędzy pokładem 501/3 oraz 502/1, w szczegól- ności w aspekcie pozostawienia węgla w zrobach,  bliskie wzajemne prowadzenie eksploatacji,  zatrzymanie eksploatacji ściany M-1 wpokł. 502/1 w okresie luty - kwiecień 2022 r. ze względu na konieczność wykonania nowego wyrobiska przyścianowego (odprowadza- jącego powietrze ze ściany) oraz konieczność ograniczenia ilości powietrza w związku z czasowym zatrzymaniem biegu ściany Mając na uwadze prognozowany poziom zagrożenia metanowego i klimatycznego, na etapie projektowania ścian założono, że do ściany M-5 w pokł. 501/3 oraz ściany M-1 w pokł. 502/1 doprowadzone zostanie powietrze w ilości 1000 m 3 /min. Sposób przewietrzania ścian M-5 w pokładzie 501/3 oraz M-1 w pokładzie 502/1 z zaznaczeniem trasy odstawy oraz transportu bez zastosowania regulacji przewietrzania pokazano na rys. 3. PRZEKOP GAZOWY POZ.400m PRZEK. GAZOWY RÓWNOLEGŁY POZ.400m Diag.W-1 pkł.502/1 Diag.W-1 pkł.502/1 Poch.W-2pkł.502/1 Chod.nadśc.M-1 ChodniknadścianowyM-1a pkł.502/1 ChodnikM-1pkł.502/1 ChodnikM-5pkł.501/3 Chodniknadśc.M-5pkł.501/3 ChodnikM-4 (bad.)pkł.501/3 Śc.M-1 pkł.502/1 pkł.502/1 Chod.nadśc. M-1 (bad.) pkł.506 Prz.łącz. CHODNIK KIERUNKOWY I PKŁ.508 POZ.400m Poch.M-1pkł.506 Pochwent.pkł.502/1 PochylniaW-1pkł.502/1 PRZEKOP GAZOWY POZ.565m Śc.M-5 pkł.501/3 Poch.odst.pkł.501/3 Poch.odst.pkł.501/3 Chod.odstawczy pkł.501/3 - Trasa odstawy urobku Przekoppolowy I poz.700m Przec. transp.2 - Trasa układu transportu Rys. 3. Sposób przewietrzania ścian M-5 w pokł. 501/3 oraz M-1 w pokł. 502/1 bez zastosowania re- gulacji przewietrzania z zaznaczeniem trasy odstawy urobku oraz dróg transportowych. Figure 3. Method of ventilating M-5 walls in the deck 501/3 and M-1 in deck 502/1 without the use of ventilation regulation with marking the route of the haulage of the spoil and transport roads .

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3