Materiały konferencyjne SEP 2023

5 Wlot i wylot z rejonu wentylacyjnego obu ścian znajdują się blisko siebie i ich obliczone potencjały aerodynamiczne są bardzo zbliżone. Przeprowadzona próba przewietrzania obu ścian bez zastosowania regulacji przewietrzania wykazała, że przy zastosowaniu regulacji przewietrzania w jednej ze ścian ilość powietrza w drugiej ścianie wzrastała do wartości powyżej 2000 m 3 /min. Powyższe determinowało zasto- sowanie regulacji przewietrzania w obu ścianach jednocześnie. 3. SPOSÓB REGULACJI PRZEWIETRZANIA W REJONIE ŚCIAN M-5 W POKŁ. 501/3 ORAZ M-1 W POKŁ. 502/1 Istotnym czynnikiem, oprócz oddziaływania depresyjnego szybu wentylacyjnego na zroby po- szczególnych ścian, mającym wpływ na skuteczność prowadzonej regulacji przewietrzania w rejonie ścian M-5 i M-1 ma wyposażenie wyrobisk, a w szczególności obecność przenośników taśmowych oraz środków transportowych. Przedstawiony na rys. 3 sposób przewietrzania rejonów ścian pokazuje, że w wyrobiskach doprowadzających powietrze do ścian znajduje się trasa przenośnika taśmowego oraz trasa kolejki podwieszanej z napędem własnym. Taki układ stwarza określone trudności związane z zastosowaniem skutecznej regulacji przewietrzania, w szczególności związane z brakiem możliwości zabudowy tam na trasie kolejki podwieszanej obok trasy przenośnika taśmowego. Dla pomieszczenia obu środków transportowych niezbędnym byłoby wykonanie poszerzenia wyrobiska dla zabudowy tam lub zabudowa przenośnika zgrzebłowego, który znajdowałby się pod trasą kolejki podwieszanej i jednocześnie przechodziłby w świetle tamy. Taki układ jest trudny do wykonania, pociąga za sobą określone koszty. Jednocześnie transportowany urobek w miejscu zabudowy śluzy wentylacyjnej, ze względu na jego wywiewanie, powodowałby powstawanie zwiększonego zapylenia powietrza kopalnianego oraz osadzanie się pyłu (wzrost poziomu zagrożenia wybuchem pyłu węglowego), a także zanieczyszczenie trasy odstawy (wzrost poziomu zagrożenia pożarem egzogenicznym, spowodowanym tarciem taśmy przenośnikowej o urobek). Mając powyższe na uwadze, w przedmiotowym rejonie zaprojektowano regulację przewietrzania z zastosowaniem tam automatycznych na trasie kolejki podwieszanej spalinowej w chodniku nadścianowym M-1 w pokł. 502/1, tj. odprowadzającym powietrze ze ściany M-1 oraz w chodniku M-5 w pokł. 501/3, tj. odprowadzającym powietrze ze ściany M-5 w pokł. 501/3. Dla uzyskania wymaganej ilości powietrza w obu śluzach regulacyjnych zabu- dowano okna regulacyjne pozwalające na bieżącą regulację strumienia powietrza. Okna regulacyjne są trwale zabezpieczone przed przypadkowym lub celowym ingerowaniem w sposób i zakres ich otwarcia. Schemat przestrzenny przewietrzania ściany M-5 w pokł. 501/3 oraz ściany M-1 w pokł. 502/1 z naniesieniem potencjałów w węzłach przy zastosowaniu różnej regulacji przewietrzania przedstawiono na rys. 4.1 oraz 4.2

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3