Materiały konferencyjne SEP 2023
8 W trakcie eksploatacji obu ścian stosowno inertyzację zrobów za pomocą azotu. Utrzymywa- nie skutecznej regulacji przewietrzania w rejonowych prądach powietrza zużytego i zmniejszenie oddziaływania depresyjnego szybu wentylacyjnego na zroby ścian zwiększyło skuteczność inertyzacji zrobów. W trakcie wykonywania prób z zastosowaniem regulacji przewietrzania w prądzie wlotowym (przy jednoczesnym otwarciu regulacji przewietrzania na wylocie z rejonu) powodowało spadek zawartości tlenu na linii likwidacji chodnika odprowa- dzającego powietrze ze ściany, co można wprost łączyć ze zwiększeniem oddziaływania depre- syjnego szybu wentylacyjnego na zroby ściany oraz wypłukiwaniem azotu ze zrobów, a więc dostarczaniem tlenu. 6. PODSUMOWANIE. Istotą prowadzenia regulacji przewietrzania w rejonowym prądzie powietrza zużytego jest: zabudowa tam regulacyjnych w wyrobisku, w którym nie ma przenośnika taśmowego, zmniejszenie oddziaływania depresyjnego szybu wentylacyjnego na zroby, wyrobiska li- kwidowane, zaburzenia geologiczne, zapewnienia stabilności przewietrzania, możliwość odstąpienia od konieczności zabudowy przenośnika zgrzebłowego lub wyko- nywania poszerzeń dla zabudowy w wyrobisku przenośnika odstawy, trasy transportu z utrzymaniem gabarytów ruchowych dla ruchu załogi, Ograniczone gabaryty wyrobisk uniemożliwiają, w wielu przypadkach, zabudowę obok siebie przenośnika taśmowego, tam wentylacyjnych (otwieranych mechanicznie) na trasie transportu oraz przejścia dla załogi. Zabudowa tam regulacyjnych na trasie odstawy oddziałowej wpływa na wywiewanie urobku w miejscu zabudowy tam i powoduje powstawanie pryzm drobnego urobku w sąsiedztwie krążników przenośnika taśmowego, co przy niewłaściwej kontroli za- trudnionej załogi może stworzyć zagrożenie pożarem egzogenicznym lub wybuchem pyłu wę- glowego. Przedstawione rzeczywiste przykłady zastosowania regulacji przewietrzania w rejonowych prądach powietrza zużytego wykazują stabilność i bezpieczeństwo tego rozwiązania. Przemy- ślana lokalizacja poszczególnych tam regulacyjnych umożliwia wieloletnie stosowanie regula- cji na niezmienionych warunkach dla kolejnych ścian eksploatowanych w danym pokładzie. Przytoczone przykłady pokazują pozytywny wpływ tak zastosowanych regulacji przewietrza- nia na depresyjne oddziaływanie szybu wentylacyjnego na zroby eksploatowanych lub likwi- dowanych ścian zaliczonych do zagrożonych pożarami endogenicznymi. Przeprowadzone, kontrolowane, próby zmiany sposobu regulacji przewietrzania (z prądu wylo- towego na wlotowy) wykazują zwiększone oddziaływania depresyjne szybu wentylacyjnego. Objawiało się to wzrostem nadciśnienia na tamy izolacyjne, które znajdują się pod wpływem zastosowanej regulacji przewietrzania, jak również wzrost zagrożenia metanowego i zwiększo- ne wydzielanie gazów zrobowych z części zawałowej badanych ścian. Ponadto pokazały trud- ność w utrzymaniu stabilnej regulacji przewietrzania na trasie odstawy oddziałowej, mimo, iż próby te przeprowadzane były w dni wolne od pracy, gdy ruch załogi oraz maszyn i środków transportowych jest mocno ograniczony. Cechą charakterystyczną regulacji przewietrzania w rejonowym prądzie powietrza zużytego jest, zwykle, konieczność zabudowy tam regulacyjnych w wyrobisku wykonanym w pokładzie. Z tego powodu należy zwrócić szczególną uwagę na możliwość powstania pożaru szczelino- wego w sąsiedztwie tamy regulacyjnej i konieczność prowadzenia ciągłej kontroli dla wykry- cia ewentualnych objawów samozagrzewania. Powyższe należy realizować poprzez pomiary temperatury ociosu w sąsiedztwie tamy regulacyjnej (np. kamerą termowizyjną lub pirome- trem) oraz zabudowę czujników systemu CO-metrii automatycznej.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3