Materiały konferencyjne SEP 2023

gdzie: N ji – punktacja kryterium niepewności ,,j” rozwiązania „i” [pkt]; o j – waga, maksymalna liczba punktów w kryterium „j” [pkt/szt. j.t.];K ji –wartość oczekiwana relatywnej zdolności transportowej w kryterium niepewności „j” w wariancie „i” [szt. j.t.]. = + + + + (4) = + + + + (5) = ( 1 + ⋯+ + ⋯+ ) (6) gdzie: O cal – całkowita punktacja [pkt] O i – sumaryczna punktacja rozwiązania „i” [pkt]; O OP -punktacja rozwiązania optymalnego [pkt]. W tabeli 2 została przedstawiona podsumowująca ocena funkcjonowania w stanach nadplanowych dla warunków niepewności, rozwiązania (w 1, w n ) na podstawie wartości oczekiwanej relatywnej zdolności transportowej (K 1j K nj ). Dla każdego z kryteriów (j) nadawana jest punktacja dla danego wariantu (N 1j N nj ) zgodnie ze wzorami 3, 4. Tabele tego typu należy sporządzić do oceny w obu grupach stanach odpowiednio w warunkach ryzyka lub niepewności. W celu wyznaczenia rozwiązania optymalnego należy zsumować oceny punktowej z każdego kryterium dla poszczególnych rozpatrywanych rozwiązań (wzór 4). Podczas nadania wagi należy spełnić warunek, że sumaryczna punktacja odpowiada maksymalnej liczbie punktów (wzór 5). Zakończeniem jest zestawienie rankingowe i finalne wskazanie rozwiązania optymalnego, które uzyskało najwyższą sumaryczną ocenę punktową. Sposób postępowania w warunkach ryzyka jest taki sam, z zastrzeżeniem uwzględnienia odpowiednich kryteriów oceny. PODSUMOWANIE Przedstawiony sposób oceny stanowi model obliczeniowy pozwalający zwiększyć poziom trafności wyboru rozwiązania w sytuacji zmian o charakterze oscylującym wobec poziomu projektowego, zmian kluczowych parametrów projektowych o nieznanym rozkładzie. Zaprezentowany sposób postępowania na przykładzie podziemnego systemu transportu materiałów może również znaleźć zastosowanie w innych przypadkach transportowych procesów towarzyszących eksploatacji podziemnej odznaczających się zmiennością, takich jak odstawa urobku, transport załogi jak również dla oceny i optymalizacji rozwiązań technicznych i organizacyjnych z innych branż, przykładowo logistyki akcji ratowniczych, działań militarnych itd. Dalsza analiza w przedmiotowych warunkach może dotyczyć zestawienia obu grup stanów, czyli w przypadku złożenia stanów dodatkowych punktów odbiorczych i niesprawności zestawów transportowych. Przedstawiony sposób postępowania przeznaczony jest do zastosowania na etapie projektowania układów transportu, jednak taki model obliczeniowy można zastosować w sposób odwrotny, czyli analizować możliwy poziom zwiększenia intensywności robót górniczych wobec funkcjonującego systemu transportu. LITERATURA [1] Bednarczyk Ł. 2022 Wielokryterialna metoda doboru układów i środków transportu podziemnego materiałów w kopalniach węgla kamiennego. Rozprawa doktorska. Główny Instytut Górnictwa, Katowice [2] Cabała P. 2014 Podejmowanie decyzji w warunkach niepełnej informacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków [3] Cegiełka K. 2012: Matematyczne wspomaganie decyzji. Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Warszawa [4]. Kowalik S. 2007 Teoria gier z zastosowaniami górniczymi. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3