Materiały konferencyjne SEP 2023

2 Połączenie w jedną wersję elektroniczną trzech podstawowych, niezbędnych do funkcjonowania „książek” zawierających tematykę ruchową, kadrową i płacową oczywiście niesie ze sobą wiele zagrożeń. Pierwszym krokiem w kierunku wdrożenia była więc identyfikacja potencjalnych ryzyk przez zespół pracowników z różnych branż. Kolejny, to ich mitygacja mająca na celu obniżenie problemów do akceptowalnego stanu. Zakres projektu, a więc wdrożenie aplikacji Elektroniczny Notes Sztygara, wymagał podejmowania jednoczesnych działań w kilku obszarach, tj.: oprogramowanie, sprzęt informatyczny wraz z niezbędną infrastrukturą, a także szkolenia. Wymienione obszary wzajemnie się przenikały i były od siebie zależne. Oprogramowanie Istotnym dla kopalni było, aby aplikacja uwzględniała wszystkie potrzeby, wszystkie specyficzne uwarunkowania naszej organizacji oraz wymagania, w tym prawne, gdyż prowadzenie przez oddziały książek raportowych wynika bezpośrednio z przepisów prawnych. Nadmienić tutaj należy, że wśród wymagań znalazła się między innymi konieczność zapewnienia kompa- tybilności z funkcjonującymi w kopalni systemami kadrowo-płacowymi, a także zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa informacji. W związku z powyższym od samego początku wiadomym było dla nas, że takiego oprogramowania nie kupimy jako gotowego produktu, a wspólnie z wykonawcą trzeba go będzie opracować od podstaw. Ten zakres prac koordynowany był przez Centralę Polskiej Grupy Górniczej S.A. Rys. 2. Przykładowy ekran ENSZ Figure 2. Sample ENSZ screen Sprzęt informatyczny i związana z nim infrastruktura Po przeprowadzeniu analizy ustalono lokalizacje powierzchniowe i dołowe, w których dozór powinien mieć dostęp do korzystania z aplikacji. W lokalizacjach na powierzchni wystarczyło tylko zainstalować aplikację na istniejących komputerach wykorzystywanych przez oddziały w swoich pomieszczeniach. Zupełnie inaczej było z lokalizacjami dołowymi, gdyż kopalnia nie posiadała zestawów komputerowych mogących pracować w wyrobiskach zakładu górniczego. Na dodatek konieczna też była rozbudowa infrastruktury światłowodowej. Na potrzeby wdrożenia Elektronicznego Notesu Sztygara zakupiono i uruchomiono 19 szt. komputerów przemysłowych wraz z 2 szt. koncentratorów danych dla wersji stacjonarnej, 6 sztuk tabletów i jednego punktu dostępowego z dwoma antenami Wi-Fi dla wersji mobilnej. Ponadto wybudowanie około 15 km infrastruktury światłowodowej na dole kopalni. Rys. 3. Punkt dostępowy z antenami WiFi dla wersji mobilnej Figure 3. Access point with WiFi antennas for the mobile version

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3