Materiały konferencyjne SEP 2023

3 Szkolenia Proces przystosowania załogi obejmował rozszerzanie wiedzy oraz umiejętności do wykonywania obecnej i przyszłej pracy poprzez przeprowadzenie serii szkoleń z zakresu wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej obsługi aplikacji Elektroniczny Notes Sztygara dla wszystkich osób dozoru kopalni. Przeszkolono pracowników w zakresie możliwości obsługi aplikacji Elektroniczny Notes Sztygara na komputerach biurowych pracujących w powierzchniowej kopalnianej infrastrukturze sieci LAN. Jednocześnie, jeszcze na etapie szkoleń pracowników, przeprowadzono konsultacje z organami nadzoru górniczego, tak aby wdrożenie przebiegło zgodnie z zakresem prawa górniczego. Harmonogram wdrożenia Każdy projekt oprócz budżetu i zakresu musi mieć harmonogram. Harmonogram wdrożenia aplikacji Elektroniczny Notes Sztygara podzielony został na kilka etapów. Pierwszym były oczywiście jednoczesne prace związane z opracowaniem aplikacji, pozyskaniem sprzętu i budową niezbędnej infrastruktury. Następnym przeprowadzenie szkoleń. Po tym etapie przeprowadzony został pięciomiesięczny okres testowy działania aplikacji w ruchu zakładu górniczego w kilku wybranych oddziałach i dopiero po jego zakończeniu nastąpiło pełne wdrożenie na poziomie produkcyjnym w ruchu zakładu górniczego we wszystkich oddziałach zarówno w części stacyjnej jak i mobilnej. Rys. 4. Mobilne stanowisko komputerowe Figure 4. Mobile computer station Korzyści i funkcjonalność Wdrożenie aplikacji Elektroniczny Notes Sztygara pozwoliło Kopalni Piast-Ziemowit jednocześnie z zamianą papierowych wersji książek raportowych, alfabetek oraz szychtownic na elektroniczną osiągnąć szereg korzyści od zwiększenia elastyczno- ści pracy kierownictwa i dozoru ruchu do poprawy płynności przepływu informacji w organizacji. Wdrożona aplikacja ma wiele przydatnych funkcjonalności. Już samo otwarcie pulpitu startowego pozwala uzyskać podstawowe informacje na temat oddziału: obecni na zmianie, osoby z robotą, status szychtownicy i raportu zmianowego, upływające badania okresowe. Synchronizacja z systemem Rejestracji Czasu Pracy RCP umożliwia szybkie uzupełnienie listy pracowników wraz z potwierdzeniem zjazdu. Dodatkowo możliwe jest dodawanie pracowników po nazwisku i po marce. Mechanizm dodawania osób do robót za pomocą przeciągnięcia pracownika z listy pracowników na listę robót umożliwiający równoczesne wskazanie stanowiska i dodatków (brygadzista, strzałowy, sanitariusz). Łatwy dostęp do podstawowych informacji o pracowniku: badania, kwalifikacje, uprawnienia, ostatnie odbicia. Podgląd szychtownicy umożliwia sprawdzenie przypisanych robót do pracowników wraz z ilością godzin i przypisanymi dodatkami. Dodawanie robót do raportu oparte o mechanizm dodawania poprzez uzupełnioną szychtownicę lub dane z innego dnia. Możliwe jest również dodawanie pozycji bez wykorzystania automatycznych mechanizmów. Kolejna funkcjonalność, to możliwość wprowadzania zleceń stałych, zarówno jednorazowych, jak i cyklicznych. Możliwość przeglądania statusu szychtownicy za dany okres. Nadawanie uprawnień do obsługi zasobów danej komórki organizacyjnej innym pracownikom dozoru i kierownictwa, którzy w normalnym trybie nie są upoważnieni do obsługi tej komórki. Dzięki wymienionym funkcjom wdrożonej aplikacji raporty zmianowe dostępne są na każde żądanie, usprawniając proces weryfikacji i kontroli, ułatwione znacząco jest wprowadzanie raportów przy jednoczesnym minimalizowaniu błędów. Wdrożenie aplikacji zwiększyło również poziom bezpieczeństwa danych poprzez zastosowanie technik informatycznych zaimplementowanych w oprogramowaniu. Podsumowując wdrożenie ENSZ to poprawa organizacji pracy, skuteczna komunikacja i w konsekwencji sprawniejsze funkcjonowanie ruchu zakładu górniczego.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3