Materiały konferencyjne SEP 2023

4 Układ hamulcowy pełni rolę hamulca postojowego oraz awaryjnego. Odhamowanie następuje po podaniu ciśnienia na siłownik odhamowania, który powoduje odsunięcie szczek hamulcowych od szyny. W skład jednostki pomocniczej wchodzi napęd elektryczny (silnik z falownikiem), napędzający pompę hydrauliczną zasilającą elementy sterowania hydraulicznego ciągnika. STEROWANIE Sterowanie pracą ciągnika zrealizowane jest poprzez kasetę sterowniczą BWKS (w wersji manewrowej ciągnika) lub stanowisko sterowania w kabinie operatora. Opcjonalnie ciągnik akumulatorowy może być rozbudowany o układ bezprzewodowego sterowania i komunikacji radiowej oraz mobilne oświetlenie stacji osobowych i stacji materiałowych. ZESPÓŁ AKUMULATORA Zespól akumulatora typu VOLTER wykonany jest jako urządzenie przeciwwybuchowe w osłonie ognioszczelnej. Akumulator litowy typu VOLTER służy do zasilania napędów ciągnika. W zespole akumulatora są zabudowane układy przeznaczone do kontroli, zabezpieczania, nadzoru i sterowania poszczególnych urządzeń ciągnika. W komorze akumulatorowej znajdują się ogniwa litowe pogrupowane w 20 kasetach. W każdej kasecie umieszczono 8 ogniw, które nadzorowane są napięciowo i temperaturowo poprzez indywidualne moduły kontrolne. Moduły kontrolne komunikują się z częścią nadzorczą znajdującą się w komorze aparaturowej i odpowiadają również za proces ładowania ogniw oraz za przekazywanie parametrów pracy do układu sterowania. Zaletą akumulatora typu VOLTER jest zintegrowana z nim ładowarka (zabudowana w dedykowanej komorze obudowy akumulatora), umożliwiająca ładowanie ogniw bezpośrednio z kopalnianej sieci elektroenergetycznej o napięciu trójfazowym 500 V, 1000 V. Podłączenie z siecią kopalnianą jest zrealizowane poprzez znajdujące się w osłonie ognioszczelnej szybkozłącze – co znacznie przyśpiesza proces podłączenia/odłączenia. Czas ładowania wynosi maksymalnie do 4 godzin. Układ napędowy ciągnika VOLTER umożliwia pracę z rekuperacją energii, tj. odzyskiem energii z powrotem do akumulatora podczas jazdy po upadzie lub podczas hamowania .

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3