Materiały konferencyjne SEP 2023

9 ∆ = (0,75 ÷ 0,90) ·∆Q V·ρ·rw (2 ) gdzie: Δt – przyrost temperatury powietrza, °C ΔX – przyrost wilgotności powietrza, g/kg ΔQ - strumień energii zamieniany na ciepło w urządzeniu napędzanym silnikiem Diesla, kW V – objętościowy wydatek powietrza w wyrobisku, m 3 /s ρ – gęstość powietrza, kg/m 3 c p – ciepło właściwe powietrza, 1,005 kJ /kg · K r w – ciepło parowania wody w temperaturze t, (2502.5 – t · 2,386) · 10 -3 kJ /g Wysoka sprawność napędów elektrycznych powoduje, że wydzielają one zdecydowanie mniejszą ilość ciepła do wyrobiska w stosunku do kolejek spalinowych. Przeprowadzona analiza porównawcze przyrostu ciepła dla 1000 m drążonego wyrobiska chodnikowego, w którym bez pracy kolejki zapewnione jest 28°C na całej jego długości wykazała, że przyrost temperatury na wylocie z wyrobiska związany z pracą kolejki spalinowej wyniósł 1,5°C. W przypadku kolejki elektrycznej jest to około 0,1°C [3]. Jedną z niekwestionowanych zalet kolejek elektrycznych jest brak wydzielania pary wodnej, która zwiększa zawartość wilgoci w powietrzu. W przypadku konieczności stosowania chłodzenia powietrza w wyrobiskach jego wilgotność ma kluczowe znaczenie. W przypadku kiedy jest ona wysoka, większa część mocy chłodniczej zabudowanych chłodnic układu klimatyzacji jest przeznaczana na obniżenie wilgotności powietrza (osuszanie powietrza), niż na obniżenie temperatury. Całkowity przyrost ciepła (jawnego i utajonego) w analizowanym wyrobisku chodnikowym wyniósł odpowiednio dla kolejki spalinowej i elektrycznej 181 kW i 18,5 kW [3]. Aby zneutralizować przyrost ciepła (jawnego i utajonego) w przypadku zastosowania kolejki z napędem spalinowym potrzebna jest moc chłodnicza ponad 180 kW. 5. PODSUMOWANIE Zastosowanie podwieszonych ciągników akumulatorowych typu VOLTER przynosi następujące efekty techniczne i ekonomiczne oraz korzyści dla środowiska pracy w porównaniu z ciągnikami spalinowymi: · brak emisji spalin, · niewielkie ilości emitowanego ciepła, · cichsza praca napędu w porównaniu z napędem spalinowym, · praca ciągników nie zakłóca działania systemów bezpieczeństwa przeciwpożarowego (czujników CO), · nie jest wymagana w kopalni kosztowna logistyka i infrastruktura do tankowania olejem napędowym, · mniejsze koszty eksploatacji, · krótszy czas niezbędnych czynności konserwacyjnych, · możliwość ładowania akumulatora w wyrobiskach, gdzie mogą pracować urządzenia elektryczne budowy przeciwwybuchowej,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3