Materiały konferencyjne SEP 2024

2 WPROWADZENIE 1. INTRODUCTION Wykonywanie podziemnych robót górniczych w celu udostępniania a następnie wydobywania węgla kamiennego powiązane jest z występowaniem licznych zagrożeń naturalnych, które w diametralny sposób pogarszają bezpieczeństwo pracującej załogi górniczej. Jednym z głównych zagrożeń naturalnych jest zagrożenie metanowe, które można poszerzyć o inne niebezpieczne gazy, które wydzielają się z górotworów jak również powstają w procesach technologicznych mogących powodować wystąpienie atmosfery zagrażającej zdrowiu i życiu pracowników. Kluczowym działaniem dla zmniejszenia poziomu tego zagrożenia jest zapewnienie odpowiedniego wydatku powietrza dla rozrzedzenia niebezpiecznych nagromadzeń gazów w podziemnym środowisku pracy. Zapewnienie prawidłowego rozprowadzenia powietrza w sieci wentylacyjnej kopalni jest zapewnione odpowiednio zlokalizowanym w rejonach tamach wentylacyjnych i ich odpowiedniego poziomu regulacji w zakresie przepływu powietrza. Przy prowadzeniu robót górniczych w rejonach znacznie odlanych od szybów wen- tylacyjnych bardzo często dochodzi do trudności uzyskania wymaganego wydatku powietrza w prądzie opływowym zapewnionym pracą wentylatora głównego przewietrzania. Alternatywnym rozwiązaniem zapewniający uzyskaniem większego wydatku powietrza w wyrobiskach doło- wych jest możliwość zastosowania ,,regulacji ujemnej powietrza’’[3]. 2. OPIS UKŁADU TESTOWEGO ROZWIĄZANIA ,,REGULACJI UJEMNEJ POWIETRZA’’ 2. Description of “negative airflow regulation” test system Dla przeprowadzenia testu ,,regulacji ujemnej powietrza’’ na początku weryfikowano za- równo potencjalne miejsca i możliwie osiągnięte rezultaty w oprogramowaniu Ventsim zawie- rającym model numeryczny sieci wentylacyjnej kopalni. Wykonana analiza sprecyzowała naj- bardziej odpowiednie miejsce w wyrobiskach dołowych na wykonanie testu pracy rozwiązania, którym okazało się pole Stefanów. W przedmiotowym polu zostało wykonane oczko wentyla- cyjne o długości drogi prowadzenia powietrza od szybu wdechowego 2.2 do szybu wentylacyj- nego 2.1 wynoszącej około 12,5 km. Poniżej zamieszczono rysunek projektowanych wyrobisk w pokładzie 389 wraz z oznaczeniem kolorem czerwonym drogi prowadzenia powietrza z jed- noczesnym oznaczeniem lokalizacji zabudowy układu testowego.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3