Materiały konferencyjne SEP 2024

2 wyższych horyzontach. Obudowy podporowo - kotwowe pozwalają wykorzystać stosowane rozwiązania obudów podporowych przez przykotwienie drzwi lub dodatkowe wzmocnienie struktur skalnych uzyskując korzystną stateczność przez wykorzystanie obudowy podporowej i układu warstw skalnych. W artykule przedstawiono zastosowane praktyczne rozwiązanie obudowy odgałęzienia o dużym przekroju przy szerokości dochodzącej do 12m z płaskim stropem wykonanym na bazie stosowanych powszechnie odrzwi obudowy ŁP i prostek z kształtownika V36 z wykorzystaniem kotwienia wysokiego poprzez podciągi stalowe budowane na długości odgałęzienia. 2. OGÓLNA ANALIZA WARUNKÓW GEOLOGICZNO – GÓRNICZYCH 2.1. Warunki geologiczne Skrzyżowanie (odgałęzienie) przekopu N-2a z przekopem wyjazdowym z szybu III poz. 1000 zlokalizowane jest w południowo-zachodniej części partii C na O.G. „Krzyżowice III”, w obrębie filaru ochronnego dla zakładu głównego. Skrzyżowanie wykonano w obrębie iłowców z przerostami łupków z laminami węgla oraz w spągowej części pokładu 405/2 na głębokości: ok. 995m. Całkowita miąższość pokładu 405/2 to ok. 1,6-1,7m wraz z przerostami łupków z laminami węgla o grubości ok. 0,1-0,3m. Strop pokładu 405/2 stanowią iłowce z przerostami piaskowca o grubości ok. 4,5m. Wyżej znajdują się łupki z laminami węgla o grubości ok. 0,15m oraz pokładu 404/4+405/1, którego miąższość wynosi ok. 5,7 m. Pokład 404/4+405/1 w tej części złoża zaliczony jest do III kategorii zagrożenia wyrzutami gazów i skał. W stropie pokładu 404/4+405/1 zalegają iłowce o grubości ok. 3m oraz piaskowce, których grubość to ok. 27m. Spąg pokładu 405/2 stanowią iłowce z przerostami łupków z laminami węgla. W odległości ok. 11,5m poniżej spągu pokładu 405/2 znajduje się pokładu. 406/1, którego miąższość wnosi ok. 0,55m. Niżej znajdują się iłowce o grubości ok. 1m oraz pokładu 406/2 o miąższości ok. 2,15m wraz z przerostami ilastymi o grubości ok. 0,6m. Poniżej zalegają iłowce. Nachylenie warstw: ok. 9-14° na NE, lokalnie 7-8° na NW. Lokalizację projektowanego skrzyżowania przekopu N-2a z przekopem wyjazdowym z szybu III przedstawiono na rys. 2.1. Przekrój geologiczny skał występujących w rejonie skrzyżowania przedstawiono na rys.2.2. 2.2. Warunki górnicze Gabaryty skrzyżowania przekop N-2a poziom 1000 z przekopem wyjazdowym z szybu III określają: - obudowa przekop N-2a poziom 1000 – odrzwia ŁP14-V36/4/A - szerokość S = 6,7m, wysokość W = 4,55m, - obudowa objazdu do szybu III poz. 1000 projektowana w odrzwiach obudowy ŁPzm-V36/4/6,7x4,4: szerokość S = 6,1m, wysokość W = 4,125m, Skrzyżowanie wykonywane będzie na głębokości ok. 1000m przez przebudowę wyrobiska na przekopie N-2a i przez wykonanie drążenia przekopu wyjazdu do szybu III poz. 1000.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3