Materiały konferencyjne SEP 2025

3 tymczasowej tamy izolacyjnej w Chodniku podścianowym. Chodnik ten po zakończeniu akcji planowano wyizolować tamą o konstrukcji przeciwwybuchowej (w trybie prac profilaktycz- nych). Przebieg akcji ratowniczej przewietrzania czasowo otamowanych wyrobisk: - po otwarciu dwóch przepustów w tamie wylotowej K-7 wycofano ratowników do miejsca gdzie nie byli narażeni na bezpośrednie działanie ciepłego powietrza z przewietrzanych wyro- bisk (pomiary parametrów mikroklimatu: temp. sucha t s = 37,5 o C, wilg. wzgl. φ ≥ 95%), - systematycznie powiększano otwarcie pierwszego przepustu w tamie wlotowej K- 4 tak aby powietrze wylotowe z otamowanych wyrobisk (zawierające podwyższone stężenia metanu i dwutlenku węgla) nie spowodowało zagrożeń wybuchowych w prądach powietrza odprowa- dzanych do szybu wentylacyjnego, - na zakończenie przewietrzania otwarto drugi przepust w tamie wlotowej i podłączono do nie- go lutniociąg, uruchomiono wentylator lutniowy z zabudowaną chłodnicą i w kolejnych godzi- nach akcji wtłaczano schłodzone powietrze za tamę wlotową. Po upływie około dwóch godzin od rozpoczęcia przewietrzania uzyskano zgodny z przepisami skład powietrza zza tamy K-7 jednak parametry klimatyczne powietrza wylotowego zmieniły się nieznacznie tj. t s = 37,0 o C, φ ≥ 95%. Na wlocie przed tamą K-4 ratownicy zmierzyli nastę- pujące parametry klimatyczne t s = 28,2 o C, wilg. wzgl. φ =81,4%. Kierownik Akcji Ratowniczej (KAR) polecił rozpocząć penetrację wyrobisk od strony tamy wlotowej K-4 w kierunku do przewidywanego rozlewiska wody. Zastęp ratowniczy skierowa- ny do penetracji wyrobisk na poz.1000 m przemieszczał się w atmosferze zdatnej do oddycha- nia z aparatami W-70 gotowymi do natychmiastowego użycia. Zastęp w ciągu 67 minut skon- trolował 550 m wyrobisk napotykając jedynie płytkie, łatwe do przejścia rozlewisko wody. Zastępowy przy każdym meldunku deklarował dobre samopoczucie ratowników a kierownik akcji ratowniczej KAR polecał kontynuowanie penetracji wyrobisk po wzniosie w kierunku tamy wylotowej K-7. Od chwili wejścia za K-4 zastępowy co 15 minut podawał metraż pene- tracji, pomiary składu powietrza i parametry mikroklimatu. Skład powietrza na całej trasie pe- netracji był prawidłowy natomiast parametry klimatyczne i limity bezpiecznego czasu pracy DLE (duration limited exposure) dla ratowników na poszczególnych odcinkach zmieniały się wg danych zamieszczonych w tabeli nr 1. Tabela 1. Parametry klimatyczne i DLE na poszczególnych odcinkach wyrobisk Table 1. Climatic parameters and DLE in specific sections of the excavations Nr odcinka Czas przejścia odcinka [min] Długość odcinka wy- robisk [m] Czas pracy zastępu, narastająco [min] Metraż penetracji, na- rastająco [m] Nachylenie wyrobiska [st.] Temp. sucha powietrza [st.C] Wilg. wzgl. powietrza [%] Bezpieczny czas pracy wg przepisów DLE w [min] Stopień zagrożenia klimatycznego 1 34 200 34 200 0 30,2 68,8 DLE < 480 I stopień 2 17 200 51 400 0 31,7 80,6 DLE < 480 I stopień 3 16 150 67 550 0 32,7 82,6 DLE < 480 II stopień 4 17 100 84 650 0 34,2 80,3 DLE ≤ 88 III stopień 5 17 150 101 800 +12 36,6 80,6 DLE < 70* III stopień 6 11 60 112 860 +19 37,0 80,7 DLE ? < 62* III stopień 7 34 60 146 920 +17 37,0 80,7 DLE ? < 62* III stopień * - brak tabel bezpiecznego czasu pracy dla obciążenia ratowników pracą bardzo ciężką.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3