Page 4 - biuletynSEP2012_1

This is a SEO version of biuletynSEP2012_1. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
XXI Szkoła pod znakiem
Jubileuszu 90-lecia
Wyższego Urzędu Górniczego
i… dobrych praktyk
W
 czerwcu 2012 roku minie 90 lat od utworzenia Wyższego Urzędu Górniczego w Ka-
towicach. Jubileuszowym obchodom będzie przyświecało hasło „Górnictwo z zasa-
dami” i będą one trwały przez cały rok. To wielki zaszczyt je inaugurować. Do tego
hasła będziemy nawiązywać w trakcie licznych sesji, które tradycyjnie złożą się na obraz kolejnej
Szkoły.
XXI Szkoła będzie zdominowana przez dobre praktyki i rekomendacje dla efektywnego i bez-
piecznego działania branży górniczej. Sesja poświęcona tematyce bezpieczeństwa, podobnie jak
Raport o stanie bezpieczeństwa w polskich kopalniach towarzyszą nam od lat i nie inaczej będzie
na Szkole Dwudziestej Pierwszej. Ale dostrzegamy też, iż od kilku lat mamy do czynienia ze spad-
kiem wydajności pracy, koncentracji produkcji i kilku innych wskaźników i nie zmieni tego faktu
korzystna sytuacja w nielicznej grupie, której przewodzi LW Bogdanka SA.
Koncentracja wydobycia w polskich kopalniach (wydobycie z jednej ściany podawane
w Mg/dobę), wydajność ogólna, wydajność dołowa od roku 2006 spadają i nie można być zado-
wolonym z minimalnego wzrostu odnotowanego w roku 2010. To o wiele i stanowczo za mało,
aby myśleć o rozwoju kopalń, pomimo, że w roku 2011 zaangażowano znaczne srodki inwesty-
cyjne. Tym ważniejsze rodzi się pytanie, jak ten rozwój realizować, aby wykorzystać je z mak-
symalnym skutkiem? Jedna z przyczyn braku rozwoju obok ograniczonych w ostatnich latach
środków, to zły przepływ informacji i braki w systemie nagradzania za innowacyjne działania, ale
też niewykorzystywanie potencjału, jaki tkwi w pracownikach. Ostatnie liczne, kilkuletnie kontakty
z kopalniami całego zespołu Szkoły wskazują, iż przepływ informacji nie funkcjonuje właściwie
nie tylko w spółkach, ale często również w kopalniach. Badania jednego z serwisów o zarządzaniu
dla menedżerów (wymiatacze.pl) przeprowadzone w skali wszystkich polskich przedsiębiorstw
tylko te informacje potwierdzają:
w 82% badanych firm, informacje o dobrych praktykach nie docierają w równym stopniu
do każdego z zatrudnionych,
78% szefów firm wyznacza cele nie wskazując środków, które mają pomagać w ich reali-
zacji,
73% badanych stwierdziło, iż o innowacyjności i przedsiębiorczości nie wystarczy mówić,
ale należy też wskazywać, jak dobre hasło przekuć na działanie.
W górnictwie (ale pewnie nie tylko) należy wskazać na specyficzny, dobrze nam znany proces
„odchodzenia dobrych praktyk”- jakimi są coraz częstsze odejścia na emerytury licznej rzeszy
skutecznych menedżerów, ale także doświadczonych górników. Czasem towarzyszą temu dzia-
łania smutne i nieoczekiwane. Niektórzy do dzisiaj z niesmakiem wspominają zbiorowe odejście
z górnictwa licznej grupy menedżerów na życzenie jednego z wybitnych specjalistów – ministra
od górnictwa. Wraz z zasłużonym skutecznym pracownikiem odchodzi wiedza na temat sposobu
działania w sytuacjach kryzysowych, ale i codziennych, jakżeż ważnych w takiej branży jak gór-
nictwo. Jako Szkoła staramy się tym różnym działaniom przeciwdziałać, o czym informujemy na
na naszych stronach i na portalu teberia.pl.
Jak rozumiemy dobre praktyki? Definicji jest bardzo wiele, a najciekawsze z nich można zna-
leźć w książce, której głownym autorem jest zmarły przed kilkoma laty guru światowego zarzą-
dzania Peter Drucker „Drucker na każdy dzień – 366 refleksji o dobrych praktykach zarządzania”
(Wyd. Explanator, 2011).
2
SZKOŁA EKSPLOATACJI PODZIEMNEJ – BIULETYN INFORMACYJNY
XXI Szkoła Eksploatacji Podziemnej