Ekonomiczno-finansowe aspekty działalności branży górniczej w Polsce

Ekonomiczno-finansowe aspekty działalności branży górniczej w Polsce

Obok wielu ciekawych tematów poruszanych w ramach XXII SEP, uczestniczy mieli możliwość uczestnictwa w sesji ekonomiczno-finansowej, gdzie na tle problemów branży omawiano kwestie finansowania, budowania wartości w świetle zrównoważonego rozwoju, aspekty związane z efektywnością kosztową, kontrolingiem kosztów i raportowaniem. Istotne miejsce poświęcono również omówieniu wyzwań i ryzyk, jakie pojawiają się w branży w okresach spowolnienia gospodarczego.

Poszczególne bloki tematyczne obejmowały następujące zagadnienia ogólne:

  • finansowanie rozwoju przedsiębiorstw górniczych w warunkach spowolnienia gospodarczego,
  • budowanie wartości przedsiębiorstw górniczych w świetle zrównoważonego rozwoju,
  • efektywność kosztowa przedsiębiorstw górniczych jako czynnik utrzymania konkurencyjności,
  • wyzwania i ryzyka stojące przed branżą górniczą.

Do udziału w sesji zaprosiliśmy liczne grono praktyków, na co dzień pracujących w górnictwie węgla kamiennego, rud miedzi ekspertów i doradców oraz przedstawicieli świata nauki. Mamy nadzieję, że sesja dostarczyła wielu ciekawych informacji i przyczyniła się do pogłębiania wiedzy poszczególnych uczestników w tym zakresie.

W trakcie dyskusji zwracano jednak uwagę, że przedsiębiorstwa górnicze będą zmuszone dostosowywać swoje systemy raportowania do zmieniających się potrzeb otoczenia i standardów raportowania zrównoważonego rozwoju obowiązujących już na świecie. Coraz większe znaczenie będzie posiadać informowanie otoczenia nie tylko o wynikach finansowych, ale również o wszystkich tych czynnikach niefinansowych, w pełnym przekroju działalności, które miały wpływ na uzyskanie określonych rezultatów tak produkcyjnych jak i ostatecznie dochodowych.

Nie bez znaczenia pozostaje również ciągłe dążenie do racjonalizacji poziomu wydatków w spółkach. Jest to ważne przede wszystkim ze względu na ograniczone możliwości zwiększania przychodów poszczególnych kopalń i problemy ze sprzedażą ich produktów.

Uwagę uczestników przykuwały ponadto aspekty właściwej komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwami górniczymi a ich otoczeniem oraz społecznej odpowiedzialności biznesu, mając na uwadze ciągle niekorzystny wizerunek branży węgla kamiennego w Polsce.

21-03-2013 12:05

Partnerzy: